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(一財)土木研究センター/刊行物/月刊誌土木技術資料抄録/平成29年

 
平成29年1月 報文抄録
 
特 集:日本の安全と成長を支える土木技術
Special Topic : Development of Construction Technology to Improve Japan’s Productivity
【特集報文】 新技術を活用した道路を賢く使う取組
Efforts for the Smart Use of Road Networks with the Aid of New Technology

岡 邦彦
Kunihiko OKA

<抄録> 人口減少、少子高齢化の中で、持続的な経済成長を実現していくためには、生産性の向上が不可欠である。道路における生産性向上に向けて活用が期待される新技術の動向と、新技術を活用した道路を賢く使う取組として、ETC2.0を活用した渋滞対策や交通安全対策について紹介する。
Improvement in productivity is a pressing issue in various fields to achieve sustainable economic growth in the midst of the declining birth rate and the aging population resulting in population decrease. This report introduces a trend of new technology that is expected to increase productivity of road networks. It also presents congestion mitigation and traffic accident prevention using ETC2.0 among the efforts leading the smart use of road networks with the aid of new technology.

<キーワード> ETC2.0、プローブデータ、交通円滑化、事故対策、物流効率化
Keywords: ETC2.0, probe data, congestion mitigation, traffic accident prevention, logistic efficiency improvement

【特集報文】 携帯電話基地局データを活用した交通流動の把握手法
A Study on the Application of Mobile Spatial Dynamics to Traffic Monitoring

新階寛恭・吉田純土・関谷浩孝
Hiroyasu SHINGAI,Jundo YOSHIDA,Hirotaka SEKIYA

<抄録> 最近はデータの即時性、統計的信頼性、網羅性等の観点から、交通関連ビッグデータの都市交通分野への活用が期待されている。本稿では、携帯電話基地局データに着目し、その特徴を概説するとともに、他の統計データとの比較による再現性の検証結果や当データの交通実態把握等への活用に関する今後の展望について論じる。
Urban traffic management is another area in which the use of big data is encouraged because of the superiority of big data in immediacy, statistical reliability and completeness. This report outlines the characteristics of mobile spatial dynamics, and also discusses its reproducibility in comparison with other statistical data and future possibilities regarding the use of mobile data for monitoring road traffic conditions.

<キーワード> パーソントリップ調査、都市交通、携帯電話基地局データ、人口分布、OD交通量
Keywords: person trip survey, urban transportation, mobile spatial dynamics, population distribution, OD survey

【特集報文】 モニタリング技術の活用による橋梁維持管理の高度化・効率化
Improvement for More Advanced and Efficient Bridge Maintenance using Monitoring Technology

石田雅博・山口岳思・松尾健二・廣江亜紀子
Masahiro ISHIDA,Takeshi YAMAGUCHI,Kenji MATSUO,Akiko HIROE

<抄録> 社会インフラの維持管理業務の課題に対し、RAIMSが取り組むモニタリング技術の研究成果を紹介する。RAIMSは管理者ニーズに基づく、モニタリング適用場面ごとの技術の適用性について、RC床版などを対象に実証実験を実施した。この実証結果に基づき、技術の活用促進を促すガイドライン案の作成を進め、維持管理の高度化・効率化を目指す。
The Research Association for Infrastructure Monitoring System (RAIMS) has been studying monitoring technology to solve issues related to the management and maintenance of social infrastructure. In this effort, RAIMS has conducted feasibility experiments using RC floor slabs and other structure members from the viewpoints of infrastructure administrators in order to examine the applicability of monitoring technologies to different situations. Based on the findings from the experiments, RAIMS continues developing guidelines to further promote the use of monitoring technology for infrastructure management and maintenance and thereby improve their quality and efficiency.

<キーワード> 維持管理、モニタリング、管理者ニーズ、ガイドライン、劣化損傷評価
Keywords: maintenance and management, monitoring, administrators’ needs, guideline, deterioration/damage assessment

【特集報文】 建設生産性向上に向けたi-Constructionの取組み
Efforts for High Productivity Construction “i-Construction”

喜安和秀・森川博邦・関谷浩孝・古本一司
Kazuhide KIYASU,Hirokuni MORIKAWA,Hirotaka SEKIYA,Kazushi FURUMOTO

<抄録> 建設現場の生産性を向上させる『i-Construction』について、国総研では、土工工事の施工管理や監督検査のための新たな基準・要領類の策定に必要な技術的検討、ICT活用工事の工種拡大向けた研究、CIMの研究等を行っている。本報文では、国総研におけるこれらの研究等について紹介する。
“i-Construction” has been promoted in the aim of improving productivity at construction sites. The National Institute for Land and Infrastructure Management (NILIM) has conducted research on a variety of issues on i-Construction, including technical issues related to the development of new standards and guidelines for the management and inspection of earthwork, the application of ICT to a wider range of constructions, and the use of CIM for construction. This report introduces these current efforts pioneered by NILIM.

<キーワード> i-Construction、生産性向上、ICT土工、コンクリート工、CIM
Keywords: i-Construction, productivity enhancement, ICT earthworks, concrete works, CIM

【特集報文】 現場打ちコンクリート施工の生産性向上
New Approaches to Improve the Productivity of Cast-in-Place Concrete Work

渡辺博志
Hiroshi WATANABE

<抄録> コンクリート工分野は、土工分野とならび、生産性向上に向けたトップランナー施策に位置づけられており、鉄筋加工組み立て技術、プレキャスト製品の有効活用、流動性を高めたコンクリートの導入など、検討が進められている。本稿は、現場打ちコンクリートの施工の分野を対象として、これらの概要について説明するとともに、生産性向上に配慮した配筋の設計の考え方についても言及するものである。
Concrete work, as well as earthwork, has been listed as one of the priority areas that need increased productivity. Various ideas have been studied including technologies for reinforcement processing and assembly, the effective use of precast products, and the use of high-fluidity concrete. This report outlines those approaches particularly in line with cast-in-place concrete work, and also presents a new concept for reinforcement that can contribute to further improvement of productivity.

<キーワード> 配筋、機械式鉄筋定着工法、構造細目、コンクリート打設、ワーカビリティー
Keywords: reinforcement, mechanically developed reinforcement bar, detailing, concreting, workability

【特集報文】 無人化施工技術における生産性向上に向けた取組み
Efforts Toward Improving the Productivity of Unmanned Construction Systems

梶田洋規・伊藤偵宣・橋本 毅
Hiroki KAJITA,Sadanori ITO,Takeshi HASHIMOTO

<抄録> 運転席に搭乗して操作する通常の建設機械と比べ、災害現場などで活躍する無線通信を利用し遠隔操作する無人化施工機械は、施工効率が約半分程度である。その原因の影響度や対応策の効果を実験により定量的に解明する取り組みの報告を通じ、今後の無人化施工技術による生産性向上に向けた研究・開発で取り組む一方向について展望する。
Unmanned construction machinery remotely controlled through wireless communication is widely used at disaster-affected areas in addition to regular construction sites. However, unmanned machinery is about half as efficient in construction work as manned machinery. We have conducted experiments to quantitatively understand possible causes and their effect on the work efficiency of unmanned machinery and to develop effective measures for improvement. In this report, we introduce these efforts and propose a direction to take for the development of more productive unmanned construction machinery.

<キーワード> 無人化施工、非熟練オペレータ、複合動作、操作環境、生産性
Keywords: unmanned construction systems, unskilled operator, compound control action, operating environment,productivity

【特集報文】 被災状況把握のための効率的な調査計画立案に向けた取組み
An Approach for Creating a Mission Planning Support System for Disaster Reconnaissance Based on an Efficient Algorithm

鈴木大和・野呂智之・神山嬢子・阪上雅之・國友 優
Yamato SUZUKI,Tomoyuki NORO,Joko KAMIYAMA,Masayuki SAKAGAMI,Masaru KUNITOMO

<抄録> 本稿では従来の防災分野であまり考えられてこなかった着想を持って、大規模災害発生直後の調査における生産性向上を目的とした効率的な調査計画を立案するためのアルゴリズムを試作し、かつその計画をスケジューリングするための「調査計画立案支援システム」の開発を試みた内容について報告する。
In this study, we developed a pilot algorithm for formulating and scheduling an efficient investigation plan that can help improve productivity in reconnaissance to be conducted immediately after a large-scale disaster. The algorithm is designed to support the development of such a plan from a perspective that is very novel in the field of disaster management. We also report on a prototype of the "Mission Planning Support System," which operates based on this algorithm.

<キーワード> 調査計画、リモートセンシング、合成開口レーダ(SAR)、大規模土砂災害、初動調査
Keywords: mission plan, remote sensing, Synthetic Aperture Radar (SAR), large-scale sediment disaster, reconnaissance investigation

【特集報文】 水文観測における省力化・安定化に向けた取組み
Strategies for Labor-Saving and Stable Hydrological Observation

笛田俊治・萬矢敦啓・工藤 俊
Toshiharu FUETA,Atsuhiro YOROZUYA,Shun KUDO

<抄録> 水位・流量観測における省力化・安定化に向けた取り組みについて、現状の課題、非接触型水位流速計の研究概要、「これからの河川システム研究会」(座長:佐藤直良国土交通省顧問)における画像処理や3次元情報を活用した取り組み等を紹介しつつ、現在本省で進められている水文観測規定の改定を念頭に置いた水文観測の将来像を提示する。
Various efforts have been made to reduce man power in the observation of water level and discharge and to produce reliable results. In this report, we explain current issues on hydrologic observation, and outline the research on non-contact water-level and current meters. We also introduce research activities using image processing and 3-D information, which is led by the Study Group for Future River Systems (leader: Naoyoshi Sato, special advisor to the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism, MLIT). We finally present a concept of prospective hydrologic observation that is in line with a revision of hydrologic observation guidelines, which is currently in progress by MLIT.

<キーワード> 河川管理、非接触型観測、電波式流速計、流水抵抗、画像解析
Keywords: river management, noncontact observation, radio wave current meter, flow resistance, image processing technique

【一般報文】 水中での長期暴露によりASR損傷したRC梁の耐荷性能及び補修効果の評価

Assessment of Load Resistance and Repair Effect using RC Deep Beams with ASR Damage from Long-term Underwater Exposure

坂本裕司・今野貴元・河野哲也・七澤利明
Hiroshi SAKAMOTO,Takamoto KONNO,Tetsuya KOHNO,Toshiaki NANAZAWA

<抄録> 本文では、耐荷機構がフーチングと類似するディープビームを試験モデルとした実環境下暴露実験及び載荷実験により、ASR損傷がどのように進展し、また、損傷やその補修が耐荷性能にどのような影響を与えるのか検討した結果について報告する。
In this study, we conducted exposure experiments and loading experiments in an actual environment, using deep beams as test specimens whose load resistance mechanism is similar to that of footing. We report the findings on how ASR damage develops and how the damage and repair affect the load resistance performance of the deep beams.

<キーワード> ASR、暴露実験、ディープビーム、耐荷性能、補修、非破壊検査
Keywords: ASR, exposure experiment, deep beam, load resistance performance, repair, non-destructive test

【土研センター】 舗装の縦断凹凸等の評価法(IRI)の測定精度 ~クラス1、クラス2について~

Accuracy and Repeatability of Class-1 and Class 2 Measuring Systems using the International Roughness Index (IRI)

安藤和彦・倉持智明
Kazuhiko ANDO,Tomoaki KURAMOCHI

<抄録> 舗装の路面性状評価に用いる国際的な指標であるIRIの測定精度に着目し、水準測量によるクラス1と精度が高く実用的と考えられる小型 プロファイル測定装置を用いたクラス2について、同一箇所を反復測定した場合の反復性について調査した結果等を報告するものである。
The International Roughness Index (IRI) is a globally used index to assess the surface condition of paved roads. In this research, we studied the measurement accuracy of this index by employing a Class-1 System using the leveling method and Class-2 System using a small profile measuring device that is highly practical and reliable. Among the findings, we particularly report the repeatability of this method by repeating the measurement at the same spot of the road surface.

<キーワード> IRI、クラス2、反復性、再現性、測定精度
Keywords: IRI, class 2, repeatability, reproducibility, measurement accuracy



平成29年2月 報文抄録
 
特 集:新たな地質・地盤分野の研究開発
Special Topic : The New Frontier of Geotechnical Research and Development
【特集報文】 飽和砂質地盤の原位置パイピング試験
An In Situ Piping Test for Sandy Saturated Ground

日外勝仁・品川俊介・佐々木靖人
Katsuhito AGUI,Shunsuke SHINAGAWA,Yasuhito SASAKI

<抄録> 河川堤防基礎地盤の浸透安全性評価における対策の優先順位付けを目的に、飽和砂質地盤を対象とした原位置パイピング試験方法を開発した。本稿では、その基本的概念、開発過程で行った実験結果を示すとともに、開発した試験装置およびその実施方法について述べる。
We have developed an in situ piping test for sandy saturated ground to prioritize locations in need of preventive measures after evaluating the foundation ground of a river levee for permeation safety. In this report, we present the basic concept of this in situ test and the results from the experiments conducted in the process of developing the test. We also introduce the testing device and the test procedures that we have developed in this project.

<キーワード> 河川堤防 基礎地盤 浸透安全性 パイピング 原位置試験
Keywords: river levee, foundation ground, permeation safety, piping, in situ test

【特集報文】 稠密物理探査技術による浅部地盤構造の把握と3次元可視化技術
High-resolution Geophysical Explorations for the Delineation of Near Surfaces and their Utilization to 3D Modeling and Rendering

稲崎富士・青池邦夫
Tomio INAZAKI,Kunio AOIKE

<抄録> 盛土や堤防など不均質性の度合いが大きい土構造物内部の構造を詳細に把握することが可能な浅部物理探査技術を開発した。稠密な計測を 実施し、さらにリアルタイム精密測位情報と組み合わせることによって、土構造物や浅部地盤の物性構造を3次元的にモデル化し、Web上で 表示させることを可能にした。
We have developed high-resolution geophysical exploration tools which make it possible to delineate the heterogeneous structures of near-surfaces, including earth structures such as embankments and levees. 3D or 4D geophysical property models were successfully reconstructed owing to dense sensor arrays and time-lapse monitoring. Moreover, we have built a Web3D system for rendering 3D models on the Web. The combination of geophysical data acquisition with high-precision VRS-GNSS positioning is the key to make 3D near-surface models.

<キーワード> 浅部物理探査、地中レーダ、高周波表面波探査、経時変化モニタリング、3次元表示
Keywords: near-surface geophysics, GPR, high-frequency surface wave survey, time-lapse monitoring, 3D rendering

【特集報文】 性能規定に対応した盛土の締固め管理
Compaction Control in Embankment Work for Performance Codes

佐々木哲也・石原雅規・梶取真一
Tetsuya SASAKI,Masanori ISHIHARA,Shinichi KAJITORI

<抄録> 本報では、模型実験等による盛土の耐震性や耐浸に対する安全性に及ぼす締固めの重要性を報告した上で、上記の背景を踏まえて締固め管 理基準の高度化を目的に実施した、締固めによる盛土材料の力学特性への影響、実現場における締固め実態等について調査した結果について 報告する。さらに、これらを踏まえた盛土の設計、施工における留意点について報告する。
In this report, we explain the importance of compaction to ensure the resistance of embankments to earthquakes and water permeation. We also introduce the results from investigations conducted to study the effect of compaction on the mechanical properties of embankment waterials and the practice of compaction performed at actual construction sites. We finally present important considerations that should be taken in the design and construction of embankments.

<キーワード> 盛土、締固め、施工管理、地震、浸透
Keywords: embankment, compaction, execution control, earthquake, seepage

【特集報文】 大型締固め機械の転圧による土の締固め特性の検証
Research on the Characteristics of Soil Compacted with Compaction Machinery

藤田智弘・宮武裕昭
Tomohiro FUJITA,Hiroaki MIYATAKE

<抄録> 近年、未曾有の豪雨・地震により、道路盛土等の崩壊が発生している。過去の被災調査結果や模型実験によれば、盛土内の排水不良ととも に締固め不足が被災の要因となることがわかってきた。本研究では現在使用されている締固め機械による各種細粒分および含水の異なる盛土 材料の締固め特性の把握を行った。
In recent years, there have been frequent cases of road embankment failure due to extreme rainfall and strong earthquakes. Previous investigations on disaster damage and model experiments have listed poor compaction, as well as poor drainage, as possible causes of road embankment failure. In this research, we studied the characteristics of soil compacted with compaction machinery currently in use, using soil consisting of different types of grain and different rates of water content.

<キーワード> 盛土、締め固め、締固め特性、品質管理、大型締固め機械
Keywords: embankment, compaction, compaction characteristic, quality control, large compaction machinery

【特集報文】 大規模な土砂災害に対応した新しい災害復旧技術の実大実験
A Full Scale Experiment on a New Restoration Technique for Large Sediment Disasters

宮武裕昭・澤松俊寿・井上玄己
Hiroaki MIYATAKE,Toshikazu SAWAMATSU,Genki INOUE

<抄録> 崩壊した道路盛土に対する新しい復旧工法として、大型土のうで応急復旧し、その前面に腹付け盛土をして補強土壁として本復旧を行う工 法を検討してきた。本報では、実大規模での試験施工を行い、本工法に関する施工手順・施工上の留意点や大型車の繰返し走行に対する挙動 を確認した結果について紹介する。
We have been studying a new technique for the restoration of failed road embankment. In this technique, large sandbags are used first for emergency restoration, and then full restoration is carried out by applying widening of embankment as reinforced soil wall over the large sandbags. A trial construction was conducted using this technique with a full-scale model, and we examined the effectiveness of the procedures and precautions and investigated the behavior of the embankment in response to repetitive passing of heavy vehicles. The results and findings are presented in this report.

<キーワード> 土砂災害、道路盛土、復旧工法、大型土のう、補強土壁
Keywords: sediment disaster, road embankment, restoration method, large sandbag, reinforced soil wall

【現地レポート】 津軽ダムにおける地盤対策
Foundation Ground Treatment Measures of Tsugaru Dam

加藤 孝・遠藤俊彦
Takashi KATO,Toshihiko ENDO

<抄録> 津軽ダムは、平成3年に建設事業に着手し、平成28年10月に竣工式を行った。津軽ダムでの基礎地盤では、低角度弱層が課題であったほ か、脇ダムである木戸ヶ沢貯水池保全施設では、河床部地盤のゆるみ対策など、多くの地質・地盤的課題に対して対策が行われた。本レポー トではダムの概要とこれらの地盤対策について紹介する。
The construction of Tsugaru Dam started in 1991 and completed in October 2016. Many geotechnical measures were taken in this project to address such issues as a low-angle weak layer found in the foundation of the dam and a loose riverbed near the Kidogasawa reservoir conservation facility, which was built as a side dam. This report outlines Tsuruga Dam and these geotechnical measures used for the construction.

<キーワード> 低角度弱層、低角度割れ目、先例ダムを踏まえた入念なコンソリデーショングラウチング、補強カーテングラウチング、河床部ゆるみ
Keywords: low-angle weak layer, low-angle crack, careful consolidation grouting based on lessons learned from previous dam constructions, reinforced curtain grouting, loose riverbed

【現地レポート】 巨勢川調整池(佐賀導水事業)と東名遺跡の保存対策
The Kosegawa River Regulating Pond and Preservation Measures for the Higashimyo Ruins

河野清和・井上晃司
Seiwa KAWANO,Kouji INOUE

<抄録> 洪水調節のための調整池建設時に、縄文時代の遺跡が発見された。遺跡は現地保存されることとなったため、調整池の治水機能確保を前提 に、遺跡保存のための対策及び保存環境のモニタリングを実施してきており、本編ではこれらを紹介する。
An ancient ruins dating as far back as about 8,000 years ago was discovered during the construction of a flood regulating pond in Saga Prefecture of the Kyusyu Region, Japan. Since the decisions were made to preserve the ruins as it is and to maintain the regulating pond for flood control, various measures have been taken and the conditions of its surroundings have been monitored. We report our current efforts in addressing this challenge.

<キーワード> 調整池、遺跡、モニタリング、国史跡、キャッピング
Keywords: regulation pond, ancient ruin, monitoring, national historic site, capping

【一般報文】 高強度鉄筋を用いた道路橋RC橋脚の性能評価手法の一考察
A Simplified Limit State Evaluation Model for RC Piers of Road Bridges Using High-Strength Rebars

正木 守・玉越隆史・白戸真大・星隈順一
Mamoru MASAKI,Takashi TAMAKOSHI,Masahiro SHIRATO,Junichi HOSHIKUMA

<抄録> 高強度鉄筋が使用されたRC橋脚に対して限界状態をより安全側に評価するモデルを検討した。本報文で提案した伝統的で単純化された限 界状態モデルは、ファイバーモデルの場合と同様にRC橋脚の限界状態での強度と変位を安全側に評価可能であることが分かった。
The present paper studies numerical models that evaluate limit states on the safer side when applied to RC columns having highstrength re-bars. A traditional and simplified critical state model proposed in this paper works as well as fiber models in estimating the strength and deformation capacities of RC columns in limit states on the safer side.

<キーワード> RC柱、高強度鉄筋、正負交番載荷試験、数値解析、限界状態
Keywords: RC column, high-strength rebar, cyclic loading test, numerical analysis, limit state

【土研センター】 機械式鉄筋継手の性能証明

Performance Certification of Mechanical Joints of Reinforcement Bars

大田孝二・平林克己・中野正則
Koji OHTA,Katsuki HIRABAYASHI,Masanori NAKANO

<抄録> 現在、国土交通省は建設現場の生産性向上を目標とした施策 i-Constructionを推進しているが、その1つに、コンクリート工への機械式 鉄筋継手の適用がある。 カプラーを用いて鉄筋を接続する技術である。当センターは土木学会の「鉄筋定着・継手指針」の規定に基づき、 継手の性能試験を実施し、性能証明を行っている。昨今、その試験実施、性能証明依頼が急増しており、それらに関しての紹介を行う。
The Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism has been promoting the “i-Construction” policy, which encourages the introduction of various productivity improvement measures to construction projects. Among them is the application of mechanical joint reinforcement bars (rebars) to concrete work, i.e., the use of couplers to connect rebars. The Public Works Research Center provides the service of testing and certifying the performance of such joints according to the guidelines published by the Japan Society of Civil Engineers regarding rebar anchorages and joints. In this report, we introduce this service to potential users as we have been receiving more and more requests for the performance certification of this type of joint.

<キーワード> 機械式鉄筋継手、カプラー、高応力繰返し試験、弾性域正負繰返し試験、塑性域正負繰り返し試験
Keywords: mechanical joint of rebars, coupler, high-stress cyclic test, elastic region positive and negative repeat test, plastic region positive and negative repeat test



平成29年3月 報文抄録
 
【一般報文】 スラグ骨材を用いた舗装用コンクリートの特性(その2) ~材料分離試験や曲げ疲労試験~
Study on the Characteristics of Pavement Concrete Using Slag Aggregates
-Segregation of Fresh Concrete and Flexural Fatigue Test-

加藤祐哉・森濱和正・古賀裕久
Yuya KATO,Kazumasa MORIHAMA,Hirohisa KOGA

<抄録> 資源の有効活用の観点から、コンクリート舗装へのスラグ骨材の適用が期待されており、筆者らが行ったスラグ骨材の舗装コンクリートへの適用性に関する検討結果を前回に続いて報告する。材料分離抵抗性については、電気炉酸化スラグのような密度の大きな粗骨材を用いる場合は材料分離が生じやすく、スランプや振動締固め時間の適切な管理が必要であることが実験的に確認された。曲げ疲労強度については、スラグ骨 材を含め、粗骨材の種類を変えても疲労試験結果には有意な違いがほとんど示されなかったことが確認された。
The wider application of slag aggregates to concrete pavement is expected to promote more effective use of resources. In this report, the segregation of fresh concrete and the results of flexural fatigue tests were shown to examine the applicability of slag aggregates to pavement concrete. The observation of fresh concrete revealed that materials segregated more easily in the case of electric arc furnace oxidizing slag, which use aggregates with larger densities, and confirmed that this type of slag requires proper slump management and proper time management of concrete vibration. The flexural fatigue tests found little significant difference among different types of coarse aggregate including the slag types.

<キーワード> コンクリート舗装、高炉スラグ、電気炉酸化スラグ、材料分離試験、曲げ疲労試験
Keywords: concrete pavement, blast furnace slag, electric arc furnace oxidizing slag, segregation of fresh concrete, flexural fatigue test

【一般報文】 高強度鉄筋を使用したRC巻立て工法による補強効果の検証
Effect of Seismic Retrofit of Bridge Columns by RC Jacketing Using High Strength Reinforcing Bar

鬼木浩二・岡田太賀雄・中尾尚史・大住道生・星隈順一
Koji ONIKI,Takao OKADA,Hisashi NAKAO,Michio OSUMI,Jun-ichi HOSHIKUMA

<抄録> 既設のRC橋脚に対して、高強度鉄筋SD490を用いたRC巻立て工法による補強効果を検証することを目的として、RC巻立て補強を施した壁式橋脚の正負交番載荷試験を行った。その結果、アンカー定着させた軸方向鉄筋に抜け出しは生じず、所定の耐力まで耐力向上したことから、定着機能が十分に確保でき、補強効果があることを確認した。
A cyclic loading test was conducted to verify seismic retrofitting effect of RC jacketing using high strength reinforcing bars (SD490) on existing RC bridge pier wall. The test shown that the post-anchored SD490 bars performed well and did not slip out, therefore the flexural strength increased and coincided with the expected target.

<キーワード> 高強度鉄筋、RC巻立て工法、RC壁式橋脚、耐震補強効果、正負交番載荷試験
Keywords: high strength reinforcing bar, RC jacketing method, RC pier wall, seismic retrofitting effect, cyclic loading test

【一般報文】 米国州政府における監督・検査業務の委託状況と関連する制度
Survey on the Construction Supervision and Inspection System in the U.S

行野芳紹・古本一司・市村靖光・笹川隆介
Yoshitsugu YUKINO,Kazushi FURUMOTO,Yasumitsu ICHIMURA,Ryusuke SASAKAWA

<抄録> 品質を確保しつつ公共工事の監督・検査の合理化・効率化を進めるための調査研究の一環として調査を行った、監督・検査業務の外部委託を 積極的に進め合理化・効率化を図っている米国の州政府における監督・検査制度について紹介。
We study systems for construction supervision and inspection for further rationalization and efficiency while ensuring quality. In this report, we introduce the system employed by a state government of the United States that has been promoting the rationalization and efficiency of the system by increasingly outsourcing supervision and inspection.

<キーワード> 米国、公共工事、工事監督、工事検査、第三者品質証明
Keywords: United States of America, public works, construction supervision, construction inspection, third-person quality assurance

【一般報文】 災害対策検討支援ツールキットの活用と評価 ~国土交通大学校危機管理研修を通して~
Utilization and Evaluation of Disaster Countermeasure Examination Support Tool Kit

今長信浩・日下部毅明・伊藤弘之・柄沢祐子・片岡正次郎
Nobuhiro IMACHOU,Takaaki KUSAKABE,Hiroyuki ITOU,Yuko KARASAWA,Shojiro KATAOKA

<抄録> 災害対策は平時から様々な状況を想定し、何処で、どの様な対応を行う事が減災に寄与するかを予め検討しておく必要がある。国総研では、 様々な災害を想定し被害想定を行いそのリスク評価、対策検討を行うための災害対策検討支援ツールキットを開発した。本報文は、災害対策検 討支援ツールキットの国土交通大学校、危機管理研修での活用と評価、具体的な行政における活用形態等の検討について報告する。
In disaster management, it is important to review different disaster scenarios in normal times and study what action should be taken, including how and where, to reduce disaster damage effectively. The National Institute for Land and Infrastructure Management has developed a disaster countermeasure examination support tool kit to help review different disaster scenarios, assess disaster risk, and plan measures for disaster damage reduction. In this report, we introduce a workshop provided by the College of Land, Infrastructure, Transport and Tourism to learn the effective use of the new tool kit with the evaluation of the workshop collected from the participants.

<キーワード> 災害対策検討支援ツールキット、リスク評価、国土交通大学校、災害シナリオ構築、研修
Keywords: disaster countermeasure examination support tool kit, risk assessment, College of Land, Infrastructure, Transport and Tourism, disaster scenario development, training

【一般報文】 浸水確率マップを活用した洪水危機管理計画
~床上浸水リスク等の時空間的把握に基づいて~
Flood Contingency Planning Using Inundation Probability Maps – Based on Spatiotemporal Understanding of Risk Factors Such As Inundation Above Floor Level–

大原美保・南雲直子・Badri Bhakta SHRESTHA・澤野久弥
Miho OHARA,Naoko NAGUMO,Badri Bhakta SHRESTHA,Hisaya SAWANO

<抄録> 土木研究所水災害・リスクマネジメント国際センター(ICHARM)では、3つの再現期間の浸水マップを統合した床上浸水発生確率マップを 活用して、異なる発災規模のリスク評価結果に基づきコミュニティーの洪水危機管理計画を作成する手法を提案し、フィリピン共和国の洪水常 襲地帯のコミュニティーでの計画作成支援活動を行った。本稿では、これらについての報告を行う。
In this report, we outline a project in which the International Centre for Water Hazard and Risk Management (ICHARM) provided technical assistance to reduce flood disaster damage in a flood-prone river basin of the Philippines. The report particularly focuses on a method we devised for this project to assist a local community in developing a flood disaster contingency plan. The method is unique in that it uses risk assessment considering different flood scales and a probability map of inundation above floor level that is produced by integrating three inundation maps of different return periods.

<キーワード> 洪水、氾濫シミュレーション、災害対応、危機管理計画、フィリピン共和国
Keywords: flood, inundation simulation, disaster response, crisis contingency planning, Republic of the Philippinesl

【一般報文】 下水道管路の異常と道路陥没の関係性
Road Subsidence Caused by Sewer Pipe Deterioration

竹内大輔・深谷 渉・宮本豊尚・横田敏宏
Daisuke TAKEUCHI,Wataru FUKATANI,Toyohisa MIYAMOTO,Toshihiro YOKOTA

<抄録> 今後、下水道起因の道路陥没の発生リスクが高まる中、道路陥没の未然防止のための維持管理の必要性が高まっており、様々な視点から下水 道起因の道路陥没の発生傾向について検討を行っている。本検討は、下水道管路に起因する陥没の傾向を見極めるため、下水道管きょの異常の 発生傾向と道路陥没の関連性の分析を行うものである。
It has been pointed out that road subsidence occurs more frequent due to deterioration of sewer pipes. Recognizing that maintenance and management of sewer pipes are essential to prevent road subsidence, we have been investigating the characteristics of sewer pipe-related road subsidence. In this report, we present the results of an analysis carried out on road subsidence caused by pipe deterioration.

<キーワード> 下水道、道路陥没、管きょ規格、異常項目
Keywords: sewerage, road subsidence, pipe standard, abnormality items

【一般報文】 道路事業による救急医療施設へのアクセス向上効果の貨幣価値換算手法の提案
Proposal of a Monetary Estimation Method for the Effect of Road Project on the Accessibility to Emergency Medical Care Facilities

田島 明・松井健一
Akira TAJIMA,Kenichi MATSUI

<抄録> 道路整備事業の効果のうち、救急医療施設へのアクセス向上便益の計測手法について、精度向上・全国への適用拡大に向けた検討を行った。
We have been developing a new method for evaluating the effect of road project in terms of the accessibility to emergency medical care facilities. In this report, we present the results from the test operation of the method that was conducted to improve its accuracy and prepare it for nationwide application.

<キーワード> 救急医療、アクセス向上便益、貨幣価値換算手法、生存率、ストック効果
Keywords: emergency medical care, benefits of improved accessibility, monetary estimation method, survival rate, stock effect

【現地レポート】 糸魚川地区橋梁架替事業における塩害対策の取組
Measures Against Chloride Attack in Bridge Replacement Projects in Itoigawa District

村下 剛・吉越政浩・此川孝悦・谷口雄一
Tsuyoshi MURASHITA,Masahiro YOSHIKOSHI,Koetsu KONOKAWA,Yuichi TANIGUCHI

<抄録> 高田河川国道事務所が管理する国道8号は日本海沿いを通過し、飛来塩分による橋梁の塩害が深刻な問題となっている。当事務所では管内橋梁維持管理策定委員会を設立し、塩害橋梁の劣化予測やこれに基づく更新事業や合理的な維持管理手法について検討してきている。本報文では、更新事業や維持修繕における塩害対策の取組み内容について報告する。
National Highway No.8, managed by the Takada Office of River and National Highway, runs along the coast of the Sea of Japan and has been experiencing serious chloride attack caused by flying salt. To solve this problem, the office has set up the Bridge Maintenance and Management Development Committee, and the committee has been investigating ways to predict the deterioration of bridges under chloride attack and maintenance methods that are more effective and efficient. This report introduces measures against chloride attack that have been taken in replacement, maintenance and repair projects.

<キーワード> 塩害対策、劣化予測、架替事業、函渠化、維持管理
Keywords: chloride attack, deterioration prediction, replacement project, culvert construction, maintenance and management

【現地レポート】 再生アスファルト混合物への高針入度アスファルトの適用性検討
Application of High Penetration Asphalt to Recycled Asphalt Mixture

峰岸順一・西岡佑介
Junichi MINEGISHI,Yusuke NISHIOKA

<抄録> 土木研究所、東京都土木技術支援・人材育成センターおよび(一社)日本アスファルト合材協会の三者で「未利用資材としての高針入度アス ファルトの舗装への適用性に関する研究」の共同研究を平成25年8月から27年3月まで行った。本レポートは、共同研究の一環として、高針入度のアスファルトを用いた再生合材の試験施工を実道で行った結果について報告する。
The Public Works Research Institute of Japan conducted a joint study on the applicability of unused high penetration asphalt to road pavement from August 2013 to March 2015 with the Japan Asphalt Mixture Association and the Center for Technical Assistance and Human Resource Development in Civil Engineering of the Tokyo Metropolitan Government Bureau of Construction. As part of this joint study, this report presents the results of the test application of recycled mixture using high penetration asphalt to an actual road surface.

<キーワード> 再生合材、再生密粒度アスファルト混合物、高針入度アスファルト、実道での試験施工
Keywords: recycled mixture, recycled dense-graded asphalt mixture, high penetration asphalt, test application to actual roads

【土研センター】 土木研究センターで実施した建設技術審査証明 ~循環資材を利用した地盤材料~

Recycled Material-based Ground Materials Certified Through the Construction Technology Review and Certification Program

土橋聖賢・阪本廣行
Kiyomasa DOBASHI,Hiroyuki SAKAMOTO

<抄録> 建設技術審査証明を取得している地盤材料の中で、副産物や廃棄物由来の循環資材を利用した材料等について、その概要を紹介するとともに、審査証明項目である性状や物理的ならび環境に関する品質管理項目等を報告する。
The Public Works Research Center of Japan offers a construction technology review and certification service for construction materials. In this report, we outline certified ground materials that are made of by-products and waste-derived recycled materials. We also introduce properties listed as items for review and certification and quality control items regarding physical and environmental conditions.

<キーワード> 循環資材、地盤材料、建設技術審査証明
Keywords: recycled material, ground material, construction technology examination certificate



平成29年4月 報文抄録
 
特 集:ITを活用した賢い道路の利用
Special Topic : Promotion of IT-driven Smart Roads and Intelligent Transportation Systems
【技術展望】 ITSの将来と国土イノベーション
Future of Intelligent Transportation Systems and National Land Innovation

牧野浩志
Hiroshi MAKINO

<抄録> ETC2.0の登場でITS(高度道路交通システム)はセカンドステージに突入した。ETC2.0は路車協調ITSと呼ばれており、機械がもたらし た負の部分を改善し、人間性やコミュニティを取り戻す方向で、都市や地域という国土のイノベーションを起こしていく可能性がある。道路 と自動車と情報通信の新結合が、国土や社会システムに与える影響について議論している。
By the start of ETC2.0 project, the Intelligent Transportation Systems (ITS) has entered the second stage. ETC2.0 is one of the enhancing Cooperative-ITS and is expected to bring innovation to urban and local communities by improving the negative aspects of technology and bringing back the sense of humanity and community. This report describes what changes will emerge in national land and social systems by integrating roads, vehicles and information technology.

<キーワード> ETC2.0、スマートウェイ、路車協調ITS、人間中心都市、国土イノベーション
Keywords: ETC2.0, smart way, road-vehicle cooperation ITS, people-centered city, national land innovation

【特集報文】 ETC2.0プローブ情報の特徴を利用した新たな道路交通分析
New Road Traffic Analysis Method Using Characteristics of ETC 2.0

橋本浩良・田中良寛・末成浩嗣・加藤 哲・立川太一
Hiroyoshi HASHIMOTO,Yoshihiro TANAKA,Koji SUENARI,Satoshi KATO,Taichi TACHIKAWA

<抄録> プローブデータの特徴を活かした道路交通分析を行うことで、効率的かつ効果的な道路交通実態の把握が可能となる。本稿では、個車の走 行速度、走行経路などが取得可能なETC2.0プローブ情報の特徴を活かした道路交通分析手法について述べる。
Road traffic can be analyzed more efficiently and effectively by maximizing the advantages of probe data. In this report, we introduce a new road traffic analysis method using ETC 2.0, which is, unlike conventional devices, capable of collecting probe information such as the traveling speeds and routes of individual vehicles.

<キーワード> 道路交通調査、道路交通分析、ETC2.0プローブ情報、渋滞実態、観光行動
Keywords: road traffic survey, road traffic analysis, ETC2.0 probe information, traffic congestion, sight-seeing behavior

【特集報文】 走行実験によるETC2.0情報提供サービスの注視・活用状況評価
The Evaluation of Oculogyric and Utilization of ETC2.0 Information Services by Driving Experimentation

松田奈緒子・吉村仁志・牧野浩志
Naoko MATSUDA,Hitoshi YOSHIMURA,Hiroshi MAKINO

<抄録> 多数の情報提供が行われている首都高速道路において、首都高の利用頻度等の被験者属性を考慮した走行実験を実施した。本稿では, ETC2.0情報提供サービスについて、アイマークレコーダによる注視状況およびアンケートによる活用状況、および新宿カーブにおける効果 を分析した結果を報告する。
We conducted driving experiments on the Tokyo metropolitan expressway, where traffic and other information is provided for users in various ways, considering the attributes of subjects such as the frequency of use of the metropolitan expressway. Focusing on the use of ETC2.0 information services, eye-mark recorders were used to investigate what drivers pay attention to while at the wheel and questions were asked about how they use ETC2.0-based services in the form of questionnaire. In this report, we present the overall results of the experiments and also those of the analysis on the effect of the use of ETC2.0 on drivers’ behavior when driving along a long curvy section around the Shinjuku area.

<キーワード> 都市高速道路、情報板、走行実験、アイマークレコーダ、ETC2.0
Keywords: urban expressway, information board, driving experiment, eye-mark recorder, ETC2.0

【特集報文】 ETC2.0プローブ情報の交通安全対策への活用
Smart Use of ETC2.0 Probe Information for Road Traffic Safety Countermeasures

尾崎悠太・川瀬晴香・瀬戸下伸介
Yuta OZAKI,Haruka KAWASE,Shinsuke SETOSHITA

<抄録> 幹線道路における事故危険箇所の最新の指定では、予防的な対策の推進のための、ETC2.0プローブ情報から得られる急減速等を利用した 潜在的な危険箇所の指定が開始された。ここでは、上記の危険箇所の指定の他、生活道路における通過交通経路の把握等、種々の場面で活用 が見込まれるETC2.0プローブ情報の活用方法とそれに関する研究内容について紹介する。
ETC2.0 has been introduced to designate high accident risk locations in arterial roads to take preventive countermeasures. This new technology is very instrumental in that it can collect probe information from driving vehicles, such as abrupt slowdown, which is useful information to detect potentially high risk locations in terms of traffic accident. Probe information from ETC2.0 also provides many other types of information to find, for example, residential roads that are used just to drive through. In this report, we present our research on ETC2.0 probe information and how this versatile information can be used effectively.

<キーワード> ETC2.0プローブ情報、交通安全対策、幹線道路、生活道路
Keywords: ETC2.0 probe information, traffic safety measure, main road, residential road

【特集報文】 自動車の走行データを活用した二酸化炭素排出量の可視化
An Advanced Method Using Road Traffic Data to Visualize CO2 Emissions from Vehicles

長濵庸介・井上隆司
Yosuke NAGAHAMA,Ryuji INOUE

<抄録> 渋滞解消による自動車の速度向上は燃料消費量の削減に繋がるため、幹線道路の整備や適切な経路選択などの「道路を賢く使う取組」は、 二酸化炭素排出量の削減に貢献するものと考えられる。そこで、自動車の走行データや自動車排出係数を用いて、自動車からの二酸化炭素排 出量を推計し、その可視化を実施した。
Reducing traffic congestion can improve the traveling speeds of vehicles and thus lead to decrease in fuel consumption. In this regard, promoting the smart use of roads, such as improving main roads and selecting efficient traveling routes, can contribute a great deal to the reduction of carbon dioxide emissions. This report presents our research to estimate and visualize carbon dioxide emissions from vehicles using road traffic data and a carbon dioxide emission factor.

<キーワード> 二酸化炭素、自動車、交通量、旅行速度、可視化
Keywords: carbon dioxide, vehicle, traffic, travel speed, visualization

【特集報文】 ITSを活用した大型車通行マネジメント技術の開発
Technical Development for Heavy-Vehicle Management Using Intelligent Transport Systems

大嶋一範・玉田和也・鳥海大輔・根岸辰行・牧野浩志
Kazunori OOSHIMA,Kazuya TAMADA,Daisuke TORIUMI,Tatsuyuki NEGISHI,Hiroshi MAKINO

<抄録> 特殊車両通行許可制度を守らない悪質な違反者に対して厳罰化を推進する一方で、適正な道路利用者に対しては、社会要請でもある車両の 大型化に対応した許可基準の見直しや許可を簡素化する取り組みが必要である。国総研ではITSを活用した大型車通行マネジメントに関する 研究を推進しており、本稿ではその研究内容を紹介する。
While strictly punishing drivers who do not observe the special-vehicle operation permission system, road administrators need to work on other areas such as renewing the permission criteria and simplifying the permission procedures for law-abiding drivers. In this paper, we introduce some of the efforts done by the National Institute of Land and Infrastructure Management (NILIM) by presenting their projects to study the effective management of heavy vehicles using Intelligent Transport Systems.

<キーワード> 特殊車両通行許可制度、ITS、WIM、車両搭載センシング、特車ゴールド
Keywords: special-vehicle operation permission system, ITS, WIM, in-vehicle sensing, upgraded special-vehicle operation permission

【特集報文】 物流分野におけるIoTの実現へのETC2.0の活用
The Utilization of ETC 2.0 Probe Data for the Realization of IoT Technology for Logistics Services

松田奈緒子・根岸辰行・大竹 岳・牧野浩志
Naoko MATSUDA,Tatsuyuki NEGISHI,Gaku OHTAKE,Hiroshi MAKINO

<抄録> 近年、物流事業者は、厳しい経営状況等様々な課題を抱えている。一方、物流業界においてIoTが進展しつつあり今後の展開が期待され る。本稿では、物流事業者の課題、IoTとインダストリー4.0の概要から導かれるETC2.0プローブ情報の物流における活用および物流分野に おけるIoTの実現に向けた研究について述べる。
In recent years, logistics services have been facing many challenging issues in finance, management and other areas. Meanwhile, IoT has been expanding also in the logistics sector, and expectations are high that this technological progress will bring solutions to many of the current problems. In this report, based on the issues in logistic services and the main characteristics of IoT and industrial 4.0, we discuss how ETC2.0 probe data can be used effectively in logistic services and also how IoT can be implemented for practical use in the industry.

<キーワード> 物流、車両運行管理、IoT、ETC2.0
Keywords: logistics, vehicle operation control, IoT, ETC2.0

【特集報文】 多様なシーンに機動的に対応できる可搬型ETC2.0路側機の開発
Development of Portable ETC2.0 Road Side Units with Increased Flexibility and Versatility

小木曽俊夫・大竹 岳・牧野浩志
Toshio OGISO,Gaku OHTAKE,Hiroshi MAKINO

<抄録> 近年、車両等から収集されるプローブ情報の活用については世界的にも注目されている。本稿では、既存路側機と比較して軽量で、必要な 箇所に機動的に設置を行いETC2.0プローブ収集が可能となる可搬型ETC2.0路側機について検討を行ったので報告する。
The use of probe information collected through vehicles has been drawn worldwide attention in recent years. This report presents the results of the test operations that we have conducted with portable ETC2.0 road-side units, which is, unlike existing road-side units, lightweight with more flexibility with which the units can be installed at various locations as needed to collect ETC2.0 probe information.

<キーワード> ETC2.0、可搬型、地域展開、路側処理システム
Keywords: ETC2.0, portable, regional expansion, road-side information processing system

【特集報文】 自動運転の実現に向けた技術的課題と道路インフラの役割
Technical Issues and the Role of Road Infrastructure in Realizing Automated Driving

井坪慎二・玉田和也・吉村仁志・牧野浩志
Shinji ITSUBO,Kazuya TAMADA,Hitoshi YOSHIMURA,Hiroshi MAKINO

<抄録> 政府一体となり自動運転の取組が進められている。本稿では、自動運転がもたらす社会的効果や自動運転の技術の概要について説明し、自 動運転を進めるための技術的課題と研究内容について、概要を説明する。
The government agencies in Japan have been making concerted efforts in promoting the development of automatic driving. In this report, we outline automatic driving technology and discuss its impact on society. We also explain technological issues to future advance this new technology for practical use and present its future research directions.

<キーワード> ITS、自動運転、協調ITS、MaaS、先読み情報
Keywords: ITS, automated driving, cooperative ITS, MaaS, predictive information

【現地レポート】 海老名JCT暫定二車線運用の取組み ~ETC2.0プローブデータの活用を通じて~
Provisional Two-Lane Operation at Ebina Junction Based on ETC 2.0 Probe Data

落合淳太・花房秀樹・山本 隆
Junta OCHIAI,Hideki HANABUSA,Takashi YAMAMOTO

<抄録> 圏央道と東名高速道路が交差する海老名JCTの渋滞対策として、ランプ部の暫定二車線化を実施し、それらの渋滞削減効果を示した。対策 の検討や効果検証に際しては、ETC2.0プローブデータを基に分析を行い、既存の道路を賢く使う取組みへの応用事例として紹介した。
At Ebina Junction, where Ken-ohdo Expressway merges to Tohmei Expressway and traffic congestion results frequently, the ramp at the junction has been renovated into a double-lane approach to the expressway. The effect of the construction on the reduction of traffic congestion has been investigated based on ETC2.0 probe data. In this report, we present our study as a pilot case concerning the smart use of existing roads, along with the results of the investigation.

<キーワード> 海老名JCT,渋滞対策、暫定二車線化、賢く使う、ETC2.0
Keywords: Ebina JCT, traffic congestion measure, provisional two-lane operation, smart use, ETC2.0

【現地レポート】 ETC2.0プローブ情報を活用した渋滞解消に向けた取組み
~茨城県土浦土木事務所と国総研との連携プロジェクト~

New Approach to Solving Traffic Congestion Using ETC 2.0 Probe Information

木村正人・川村英貴・橋本浩良・加藤 哲
Masato KIMURA,Hideki KAWAMURA,Hiroyoshi HASHIMOTO,Satoshi KATO

<抄録> 茨城県土浦土木事務所と国土技術政策総合研究所は、共同で交通渋滞対策の取組みを進めている。本稿では、現地レポートとして、茨城県 の主要渋滞箇所として選定されている西大通り入口交差点における取組み状況について紹介する。
The National Institute of Land and Infrastructure Management has been conducted a joint project with the Ibaraki Prefecture Tsuchiura Civil Engineering Office to reduce traffic congestion in the Tsuchiura area. This report explains what steps have been taken to relieve traffic congestion at the Nishi-ohdori-iriguchi intersection, which has been on the prefectural list of locations with heavy traffic congestion.

<キーワード> 渋滞実態調査、渋滞実態分析、ETC2.0プローブ情報、渋滞対策
Keywords: traffic congestion survey, traffic congestion analysis, ETC2.0 probe information, traffic congestion measure

【土研センター】 イオン透過抵抗法による耐候性鋼橋梁の異常さびの早期検出
~定期点検における健全度判定の信頼性向上を目指して~

Early Detection of Anomalous Rust on Weathering Steel Bridges by the Ion Transfer Resistance Method

西川和廣・中野正則・安波博道・落合盛人・五島孝行・中島和俊
Kazuhiro NISHIKAWA,Masanori NAKANO,Hiromichi YASUNAMI,Morito OCHIAI,Takayuki GOTO,Kazutoshi NAKASHIMA

<抄録> 耐候性鋼橋梁の健全度判定の信頼性向上を目指して、定期点検時にイオン透過抵抗法を用いる要領について提案したものである。実橋梁に おける計測の試行、既往文献の検討成果の分析、さらに、新たに提案した評価区分図による健全度診断を試行した結果から、イオン透過抵抗 法の実用性と今後の改良目標をまとめた。
In this report, we propose a detailed procedure for the use of the ion transfer resistance method at periodic inspections in the aim of improving the reliability of the soundness evaluation for weathering steel bridges. The report also discusses the practicality of the ion transfer resistance method in consideration of its applicability to actual bridge inspection, the results of previous studies, and the results of soundness evaluation using a new soundness classification, which is also proposed in this report. We also include future improvements to be made on the proposed method.

<キーワード> 耐候性鋼橋梁、健全度診断、定期点検、イオン透過抵抗法、さび
Keywords: weathering steel bridge, soundness evaluation, periodic inspection, ion transfer resistance method, rust



平成29年5月 報文抄録
 
【一般報文】 画像データと3Dデータを活用した変状規模の計測精度分析
Study on the Accuracy Analysis of Damage Measurement Using CCTV Images and 3D Point Cloud Data

森田健司・今野 新・関谷浩孝・前田安信
Kenji MORITA,Arata KONNO,Hirotaka SEKIYA,Yasunobu MAEDA

<抄録> 地震等の被害規模(亀裂を模擬的に再現した)を画像データと3Dデータから計測し、その計測精度を分析した。画像データを3Dデータに重 ね合わせ、画像内で亀裂幅を指定し計測した。分析の結果、亀裂小の誤差比率(13.0%)は、亀裂大の値(4.3%)の3.0倍であり、亀裂が小さ いほど計測精度が低い等を明らかにした。
In this research, we analyzed the measurement accuracy of a new method developed to evaluate the scale of damage caused by earthquakes using CCTV images and 3D point cloud data. Ground ruptures of different sizes were reproduced in simulation and their widths were digitally specified. The ruptures were then measured by superimposing CCTV images on 3D data. The analysis found that the error ratio for small raptures (13.0%) was three times as high as that for large raptures (4.3%), which indicates that the measurement accuracy of this method decreases in the application to small raptures.

<キーワード> 地震被害、CCTVカメラ、3Dモデル、変状計測
Keywords: earthquake damage, CCTV camera, 3D model, deformation measurement

【一般報文】 ヘリコプターからの斜め写真を用いたSfMによる天然ダム形状の計測
Landslide Dam Shape Measurement from Aerial Images Taken by a Helicopter Using Structure from Motion

赤澤史顕・高橋佑弥・黒岩知恵・藤村直樹・水野秀明
Fumiaki AKAZAWA,Yuya TAKAHASHI,Chie KUROIWA,Naoki FUJIMURA,Hideaki MIZUNO

<抄録> 天然ダムが形成されると、それを原因とする土石流・浸水により被害の生じるおそれのある区域を想定するため、天然ダム形状の計測が行 われる。本稿では、天然ダムの三次元形状を早期に計測することを目指し、ヘリコプターからの斜め写真を用いたSfMによる天然ダム形状の計 測方法について検討を行った結果を報告する。
When a landslide dam is formed, its shape is measured in order to locate areas are potentially affected by a debris flow and inundation at the time of a dam failure. To identify the three dimensional shape of a landslide dam at an early stage, we have studied a measurement method using the Structure from Motion (SfM) technique to process photographs from a helicopter. In this report, we present the results from the application of this advanced measurement method.

<キーワード> 天然ダム、SfM、ヘリコプター、DSM
Keywords: landslide dam, Structure from Motion, helicopter, Digital Surface Model

【一般報文】 既設トンネルの膨張性挙動に伴う変形の経時変化に関する分析
Deformation Development of Tunnels Under Swelling Rock Conditions

吉岡知哉・砂金伸治・石村利明
Tomoya YOSHIOKA,Nobuharu ISAGO,Toshiaki ISHIMURA

<抄録> 本報文では、盤ぶくれや押出しといった現象が確認される矢板工法によって建設された既設トンネルにおいて実施した観察・計測結果を基 に変状の進行を分析するとともに、計測期間内における地山等からの外力を作用荷重増分として捉え、その値と地山の変形および覆工に現れ る変状の関係に関する検討結果を報告する。
We investigated an existing tunnel by steel ribs and timber lagging method in which heaving and squeezing were confirmed, and analyzed the process of deformation based on the investigation results. The external force from the bedrock and other sources that was measured during the investigation was considered as an additional acting load, and the relationship of the load with the deformation of the bedrock was analyzed. We also investigated the relationship between the additional load and the deformation observed on the tunnel lining.

<キーワード> トンネル、膨張性地山、現場計測、数値解析
Keywords: tunnel, swelling rock, in-situ test, numerical analysis

【一般報文】 調査・設計等分野の入札・契約の制度改善に向けた取組
Continuous Improvement of Bidding and Contracting Systems for Construction Engineering Services

菊田友弥・根津佳樹・小川智弘
Tomoya KIKUTA,Yoshiki NEZU,Tomohiro OGAWA

<抄録> 国土交通省が発注する調査・設計等業務では、価格と技術力を総合的に評価して落札者を決定する総合評価落札方式を平成20年度に導入 し、従前のプロポーザル方式、価格競争方式などと併用している。本稿では、調査・設計等分野の入札・契約の最新の動向、制度改善に向け た取組、今後の課題等を紹介する。
In the procurement of construction engineering services, the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (MLIT) usually selects a consultant using one of the three options: 1) a technical proposal method similar to the Quality Based Selection (QBS), 2) a price competition method, or 3) the Quality and Cost Based Selection (QCBS), which has been in use since FY2008. This report explains the current situation of bidding and contracting systems, efforts to improve the systems, and other issues to be addressed in the future for construction engineering services.

<キーワード> 調査・設計等業務、入札・契約制度、総合評価落札方式、プロポーザル方式、落札率
Keywords: construction engineering services, bidding and contracting system, Quality and Cost Based Selection (QCBS), technical proposal method, bid ratio

【一般報文】 施工環境が表面被覆材の付着性に及ぼす影響
Influence of the Construction Environment on the Adhesion of Surface Coating Materials

櫻庭浩樹・熊谷慎祐・加藤智丈・佐々木 厳・西崎 到
Hiroki SAKURABA,Shinsuke KUMAGAI,Tomotake KATO,Iwao SASAKI,Itaru NISHIZAKI

<抄録> 表面被覆工の施工では、下地コンクリートの含水状態や結露を防止するための温湿度等の管理が不十分であると、膨れや剥がれ等の変状が 生じる可能性が高くなる。本報では、下地コンクリートの含水状態と施工時の温湿度が、表面被覆材の変状発生に及ぼす影響を把握するた め、付着性試験と屋外暴露試験を実施した結果を述べる。
In surface coating work, careful control is necessary over water content in base concrete and temperature and humidity at the time of construction to prevent condensation. Inadequate control of those factors is likely to result in swelling and peeling of base concrete. This report presents the results of an adhesion test and an outdoor exposure test conducted to investigate how the water content in base concrete and the temperature and humidity during construction influence the development of deformation of surface coating materials.

<キーワード> 表面被覆材、施工環境、付着性、屋外暴露、外観変状
Keywords: surface coating material, construction environment, adhesion, outdoor exposure, exterior deformation

【一般報文】 ステンレス新材料の河川・ダム施設用途における溶接性及び耐食性
Weldability and Corrosion Resistance of New Stainless Steel in River and Dam Facilities

岡田修幸・冨山禎仁・西崎 到
Nobuyuki OKADA,Tomonori TOMIYAMA,Itaru NISHIZAKI

<抄録> 河川・ダム施設の鋼構造物には、メンテナンス負荷軽減を目的としてステンレス鋼等の耐食材料が使用されている。近年、SUS304、 SUS316Lとそれぞれ耐食性が同等であることに加えて高強度である、リーン系二相ステンレス鋼SUS821L1、SUS323LがJISに登録された。 本報ではこれらの二相ステンレス鋼の特性について、河川・ダム施設への適用の観点から調査した結果を報告する。
Corrosion resistant materials such as stainless steel are widely used for river and dam facilities to reduce maintenance workload. In recent years, SUS821L1 and SUS323L, lean duplex stainless steels, have been registered in the list of the Japanese Industrial Standards. These stainless steels are almost equal to SUS304 and SUS316L, respectively, in corrosion resistance, and have a higher strength than their counterpart metals. We studied the characteristics of these stainless steels in terms of the application to river and dam facilities. The results are presented in this report.

<キーワード> 河川・ダム施設、鋼構造物、防食、二相ステンレス鋼
Keywords: river and dam facility, steel structure, corrosion prevention, duplex stainless steel

【一般報文】 遺伝情報を活用した魚類移動環境の評価
Molecular Biology-Based Evaluation of Fish Migration in Rivers

村岡敬子・萱場祐一
Keiko MURAOKA,Yuichi KAYABA

<抄録> 本報文では、実河川において遺伝情報を使い、魚類の移動環境を評価した共同研究の成果を紹介する。本研究では、魚類の移動分散範囲に 基づき評価対象種を絞り込むとともに、隣接地点間の遺伝距離の相対比により魚類の移動環境の客観的な評価が可能であった。これにより、 河川における魚類の移動環境の客観的な評価が可能となる。
In this study, molecular biology was used to evaluate fish migration in a river. The targeted species were selected based on both their interacting levels and migrating area in the river with the same local populations. The comparison of small genetic differences between adjoining sites was effective in evaluating fish migration between weirs including fish passage. This study is a joint endeavor on the cooperative research between PWRI and Consulting companies.

<キーワード> AFLP、魚道、堰、DNA、移動阻害
Keywords: AFLP, fishway, weir, DNA, migration inhibition

【一般報文】 斜面変状の影響を受ける道路橋基礎の構造等の違いによる安定性への影響に関する数値解析
Numerical Analysis on Structural Difference Affecting Stability of Road Bridge Foundations subjected to Deformation of Slope

河村 淳・真弓英大・谷本俊輔・七澤利明
Jun KAWAMURA,Hidemoto MAYUMI,Syunsuke TANIMOTO,Toshiaki NANAZAWA

<抄録> 本文では、斜面上に設置された道路橋基礎に対して、すべり力として受働土圧が作用するものと仮定し、斜面変状の条件と基礎の構造の違 いが基礎の安定性に及ぼす影響について数値解析により検討した結果について報告する。
Road bridges constructed on slopes are considered to be influenced by slope deformation and the structure employed for their foundations. Assuming that passive earth pressure, as slip force, acts on the bridge foundation, we analyzed the stability of bridge foundations numerically by simulating different conditions of slope deformation and different structures for bridge foundations.

<キーワード> 道路橋、斜面変状、すべり力、単列組杭深礎基礎、複数列組杭深礎基礎、柱状体深礎基礎
Keywords: road bridge, deformation of slope, slip force, single-row drilled pile foundation, multi-row drilled pile foundation, drilled pillar foundation

【現地レポート】 鹿児島県垂水市二川深港地区土石流災害と警戒避難の取組み
Debris Flow Disaster and Early Warning in Futagawa Fukaminato, Tarumizu City, Kagoshima Prefecture, Japan

綾織孝文・田村 毅
Takafumi AYAORI,Takeshi TAMURA

<抄録> 平成27年6月から7月にかけて鹿児島県垂水市二川深港で発生した土石流災害について、発生メカニズム、国土技術政策総合研究所や土木研 究所を含む土砂災害専門家のアドバイスを受けながら実施した状況把握や応急対策の経緯、土砂災害専門家のアドバイスにより設定した避難 基準とその有効性等について紹介する。
Several events of debris flow occurred in June and July 2015 at Futagawa Fukaminato of Tarumizu City, Kagoshima Prefecture, Japan. This report explains how the debris flows occurred and how the damage status evaluation and the emergency response were carried out with support from sediment disaster experts from the National Institute of Land and Infrastructure Management and the Public Works Research Institute. It also introduces the evacuation guidelines created by the city in consultation with sediment disaster experts. The usefulness of the guidelines is also explained.

<キーワード> 長半減期実効雨量、避難基準、地下水、火山性地質、土石流災害
Keywords: effective rainfall for a prolonged reduced-by-half period, evacuation criteria, groundwater, volcanic geology, debris flow disaster

【現地レポート】 スリランカにおける土砂災害に関する技術協力プロジェクト
Technical Cooperation Project for Sediment Disaster Management in Sri Lanka

判田乾一
Kenichi HANDA

<抄録> スリランカ国では、2014年10月からJICAが土砂災害対策強化プロジェクトを実施している。プロジェクト開始から約2年半が経過している が、プロジェクトの概要と、特にこれまでの非構造物対策に関する取り組みを紹介する。
An international project led by the Japan International Cooperation Agency has been underway in Sri Lanka since October 2014 to strengthen its capacity against sediment-related disasters. This report outlines the progress of the project over the last two and a half years, particularly focusing on various non-structural measures so far implemented.

<キーワード> 土砂災害対策強化プロジェクト、国家建築研究所(NBRO)、土地利用規制、早期警報及びリスク情報伝達、アラナヤケ災害
Keywords: Technical Cooperation for Landslide Mitigation Project, National Building Research Organization (NBRO), land use regulation, early warning and risk information dissemination, Aranayake disaster

【土研センター】 「箱型擁壁」工法 設計・施工マニュアル

Design and Construction Manual for Box-type Retaining Wall

中根 淳
Atsushi NAKANE

<抄録> (一財)土木研究センターでは,可撓性を有するもたれ式擁壁『箱型擁壁』(平成16年3月 技術審査証明(技審証第0327号)取得)の計画、 調査、設計、施工及び維持管理の基本的な考え方や技術的な事項を示した「箱型擁壁」工法 設計・施工マニュアルを平成28年8月の発刊に至っ た。
The Public Works Research Institute published a manual for designing and constructing box-type retaining walls in August 2016. The manual details the basic and technical aspects of box-type retaining walls covering planning, site investigation, designing, construction, and management. Box-type retaining walls, categorized as leaning-type retaining walls with more flexibility, were officially certified (Certification No. 0327) through a technical review by a group of experts in March 2004.

<キーワード> もたれ式擁壁 プレキャスト箱体 可撓性、寺勾配
Keywords: leaning-type retaining wall, precast box, flexibility, temple roof slope



平成29年6月 報文抄録
 
特 集:斜面、渓流の監視技術
Special Topic : Innovative Technology for Monitoring Slopes and Mountain Streams
【特集報文】 環境パラメータを用いた同時多発的な土砂災害予測技術
New Technology for Predicting Simultaneous Multiple Sediment Disasters Using Atmospheric Parameters

村田郁央・野呂智之・神山嬢子・池田 寛
Ikuo MURATA,Tomoyuki NORO,Joko KAMIYAMA,Hiroshi IKEDA

<抄録> 台風や温帯低気圧にともなう降雨と異なり、短時間で局地的に発生する集中豪雨は直前での高い精度の予測が困難。このような降雨のう ち、線状降水帯にともなう豪雨は同じ場所で降雨が集中することで土砂災害リスクが短時間で高くなるため、警戒避難上難しい課題となる。 線状降水帯の発生ポテンシャルについて、各種の環境パラメータに着目することで豪雨が予想される範囲を10数時間前から予測し、適切な警 戒避難につなげる技術を報告する。
Unlike rainfall caused by typhoons and extratropical cyclones, torrential rainfall, which is short and localized, is hard to forecast with high accuracy. Among several types of torrential rainfall, one caused by stationary linear heavy rainfall (SLHR) areas can create quite a challenging situation in terms of warning and evacuation, because severe rainfall often continues over the same location and thus geohazard risk can increase in a short period of time. We have analyzed SLHR areas and found key atmospheric parameters to calculate the occurrence potential of SLHR areas. In this report, we explain a technology developed to predict an area at high risk of torrential rainfall 10-odd hours ahead of the actual event using the atmospheric parameters. The developed technology should be able to provide useful information for warning and evacuation.

<キーワード> 線状降水帯、土砂災害警戒情報、警戒避難、豪雨生起ポテンシャル、バックビルディング
Keywords: stationary linear heavy rainfall area, sediment disaster warning information, early evacuation, occurrence potential of torrential rainfall, back building

【特集報文】 身近になった衛星リモートセンシングを活用した流域土砂災害監視の一手法
Advanced Approach to Monitoring Geohazards in a Basin Boundary Using Landsat Images

清水孝一・水野秀明
Yoshikazu SHIMIZU,Hideaki MIZUNO

<抄録> 現在、USGS/NASAによりLandsatデータの無償公開が行われている。1972年のLandsat-1/MSSから現在のLandsat-8/OLIまで全てのデー タが対象である。加えて、オープンGISソフトウェアQGISにおいて、SAC(Semi-Automatic Classification)プラグインが提供されており、画 像解析およびGISデータと組み合わせた分析が安価に行える環境が整っている。本報文では、そうしたデータ、ソフトウェアの利用方法につ いて紹介するとともに、それらを用いた土砂災害を対象としたリモートセンシングによる流域監視手法を紹介する。
Landsat images are made available for free of charge by USGS/NASA. Free Landsat images include those ranging from Landsat-1/MSS of 1972 to Landsat-8/OLI as the latest addition to the series. Moreover, the Semi-Automatic Classification plug-in is also available with open GIS software named QGIS, and enables the user to conduct image analysis and more advanced analyses coupled with GIS data with a reasonable cost. This report explains how to use these data and software, and introduces a remote-sensing approach to monitoring geohazards in a basin by taking advantage of the sophisticated tools.

<キーワード> 土砂災害、 Landsat、 QGIS、 NDVI
Keywords: geohazard, Landsat, QGIS, NDVI

【特集報文】 加速度センサを用いた地表傾斜計による微小な斜面変動の計測
Detection of Slight Slope Movement by Tilt Meters Using Acceleration Sensors

武田大典・森永高行・西井稜子・石井靖雄
Daisuke TAKEDA,Takayuki MORINAGA,Ryouko NISHII,Yasuo ISHII

<抄録> 加速度センサを用いた地表傾斜計を山岳道路沿い斜面に設置し6年間観測を行った。観測結果を地盤伸縮計、孔内傾斜計の計測結果とあわ せて評価することによって、表層クリープによる斜面の動きを反映したと考えられる400秒/年程度の微小な斜面の変動とその範囲が把握され た。
We installed tilt meters using acceleration sensors on a slope beside a mountain road and observed slope movement for six years. The results were analyzed with those from extensometers and borehole inclinometers. The analysis detected a slight slope movement of 400 seconds per year, as well as the area of movement, which was probably initiated by slope movement due to surface creep.

<キーワード> IT地表傾斜計、加速度センサ、斜面変動、動態観測
Keywords: IT tilt meter, acceleration sensor, slope movement, field observation

【特集報文】 山地河川の濁りによるRGB値変化に着目した土石流発生検知手法開発に向けた試み
Development of a Debris-Flow Detection System Using the Relationship Between RGB and Turbidity in Mountain Streams

五十嵐和秀・水谷 佑・高原晃宙・木下篤彦・水野秀明
Kazuhide IGARASHI,Tasuku MIZUTANI,Teruyoshi TAKAHARA,Atsuhiko KINOSHITA,Hideaki MIZUNO

<抄録> 近年、カメラ画像を活用した自動検知技術がクローズアップされている。本稿では、土木研究所・日本工営株式会社・株式会社ブレインズ が共同研究により開発している「カメラ画像を活用した土砂移動・流況変化検知システム」の途中経過の報告として、動画のRGB値や輝度値 に着目した流況変化検知手法について紹介する。
In recent years, automatic detection technology using camera imagery has caught wide attention in the field of disaster management. The Public Works Research Institute has been studying an advanced system to detect sediment movement and flow regime using this technology with camera imagery in a joint research with Nippon Koei Co., Ltd. and Brains Corporation. In this report, we introduce a new method for the detection of flow-regime changes focusing on RGB and luminosity of camera imagery.

<キーワード> 画像解析、渓流監視、計測、検知センサー、安全管理
Keywords: image analysis, mountain stream monitoring, measurement, detection sensor, safety management

【特集報文】 土石流堆積区間における砂防堰堤の土砂捕捉等施設効果に関する水路実験
Experimental Study on the Facility Effect of Sabo Dams in Deposited Sections

松本直樹・内田太郎・桜井 亘
Naoki MATSUMOTO,Taro UCHIDA,Wataru SAKURAI

<抄録> 土石流堆積区間に設置した砂防堰堤に関して、ハイドログラフの違いが砂防堰堤の土砂の捕捉等の施設効果に与える影響を検討するために 水路実験を実施し、立ち上がりが急で、継続時間が短い現象には、出水後半の過剰な土砂流出が生じないように透過幅の間隔を狭くした透過 型堰堤が有効であることがわかった。
We have been investigating the effect of sabo dams installed in deposited sections. Flume experiments were conducted to study how the difference in hydrograph affects the functions of sabo dams such as sediment capturing capacity. The results showed that open-type sabo dams with a narrow slit width will work more effectively for events characterized by a sharp increase in discharge and a short duration because narrow slits can prevent excessive sediment runoff expected to occur towards the end of a debris-flow event.

<キーワード> 砂防堰堤、施設効果、土石流堆積区間、水路実験、数値シミュレーション
Keywords: sabo dam, facility effect, deposited section, flume experiment, numerical simulation

【特集報文】 長野県神城断層地震に伴う斜面崩壊・地すべり発生の分布特性
Distribution Characteristics of Slope Failures and Landslides Induced by the Kamishiro Fault Earthquake in Nagano Prefecture

桂 真也・木村 誇・丸山清輝・石田孝司
Shin’ya KATSURA,Takashi KIMURA,Kiyoteru MARUYAMA,Koji ISHIDA

<抄録> 長野県神城断層地震に伴う斜面崩壊や地すべりは、震源断層の上盤側で震度5弱以上、最大加速度300gal以上の範囲で発生し、震源断層か ら上盤側へ15kmおよび震源断層両端を走向方向に15km延長してできる範囲に93%が分布していた。こうした分布特性を踏まえ、地震に伴 う土砂災害への対策を行っていくことが重要である。
Slope failures and landslides induced by the Kamishiro fault earthquake in Nagano Prefecture occurred on the hanging-wall side of the source fault where the seismic intensity was 5 lower and the peak ground acceleration was 300 gal or greater. Also, 93% of them occurred within a width of 15 km between the source fault and the hanging wall along the source fault line extended 15 km in the strike direction from both ends. Our research suggests that it is important to understand these distribution characteristics in planning measures for sediment disasters induced by earthquakes.

<キーワード> 長野県神城断層地震、斜面崩壊、地すべり、分布特性
Keywords: Kamishiro Fault Earthquake in Nagano Prefecture, slope failure, landslide, distribution characteristics

【現地レポート】 平成28年熊本地震後の応急対策と斜面監視
Emergency Response and Slope Surveillance after the 2016 Kumamoto Earthquakes

原田高臣・松田龍朋・松尾竜也
Takaomi HARADA,Ryuhou MATSUDA,Tatsuya MATSUO

<抄録> 熊本地震により、熊本県内各地で山腹崩壊や地すべりなどの土砂災害が発生した。特に阿蘇地方では、土砂崩壊とともに開口亀裂が山間部 の至るところで発生し、今後の降雨による二次災害の発生が危惧された。本レポートでは、熊本地震の概要とともに熊本県が実施した地震発 生後の応急対策と斜面監視について紹介する。
The Kumamoto Earthquake caused slope failures, landslides, and other sediment disasters in many parts of Kumamoto Prefecture. Particularly in Aso, so many open cracks with mass failures occurred at a number of locations in mountains that there have been grave concerns about possible occurrence of secondary disasters due to rainfall. This report outlines the Kumamoto Earthquake, and explains emergency response and slope monitoring that Kumamoto Prefecture has been conducting after the earthquake.

<キーワード> 熊本地震、土砂災害、二次災害防止、応急対策、斜面監視
Keywords: Kumamoto Earthquake, sediment disaster, prevention of secondary disasters, emergency response, slope monitoring

【現地レポート】 油圧ショベルに取付可能な簡易遠隔操縦装置の開発
Development of a Tele-Operated Robot Attachable to a Hydraulic Excavator

井手隆幸・平川良一
Takayuki IDE,Ryouiti HIRAKAWA

<抄録> 災害時において、人が立ち入れない二次災害の恐れがある現場において、早急に復旧作業の必要ある場合に、遠隔で安全な場所から機械を 操作する必要がある。今回、油圧ショベルに簡易に取付可能な遠隔操縦装置を開発したので報告する。
When emergency work is required at a disaster site where the risk of secondary disasters is too great to send in human workers, construction machines remotely controllable from a safe place can be a very useful option to carry out dangerous work. In this report, we introduce a tele-operated robot which can be attached to a hydraulic excavator quickly and easily.

<キーワード> 災害復旧、 遠隔操縦、ロボット、搭乗運転、ショベル
Keywords: disaster restoration, remote control, robot, manned operation, excavator

【一般報文】 津波を受ける橋の機能回復力向上のための技術開発
Damage-Controlled Bearing Support for Early Recovery from Tsunami Damage

中尾尚史・森屋圭浩・大住道生・星隈順一
Hisashi NAKAO,Yoshihiro MORIYA,Michio OHSUMI,Jun-ichi HOSHIKUMA

<抄録> 津波が橋桁に達すると、致命的な被害が避けられない場合があるが、上部構造が流出して橋の機能が喪失しても、下部構造は自立して残存 させることにより早期復旧するための損傷制御型支承を提案した。本報文は、損傷制御型支承の設計の考え方と耐荷力特性について実験的に 検証し、損傷制御型支承の有効性を確認した。
In case of tsunamis reaching bridge superstructures, it is sometimes difficult to prevent bridges from critical damage. We proposed a damage-controlled bearing support for early restoration of bridges from tsunami damage by protecting their substructures, even if the superstructures are washed away and thus the function as bridge is lost. We verified the design logic and characteristics of the load capacity of the damage-controlled bearing support through experiments, and confirmed the effectiveness of the proposed bearing support.

<キーワード> 津波、橋梁、損傷制御型支承、耐力、超過確率
Keywords: tsunami, bridge, damage-controlled bearing support, load bearing capacity, probability of exceedance



平成29年7月 報文抄録
 
【一般報文】 先行事例における技術提案・交渉方式の効果と課題
Effects and Problems of the Technical Proposal and Negotiation Method in Precedent Examples

小川智弘・中洲啓太・尾浦猛人
Tomohiro OGAWA,Keita NAKASU,Taketo OURA

<抄録> 平成27年6月に発出された「国土交通省直轄工事における技術提案・交渉方式の運用ガイドライン」を踏まえ、国土交通省および高速道路会 社より発注された『技術提案・交渉方式』を適用した工事について、現時点で判明した契約段階における効果と課題について報告する。
The Guideline of the Technical Proposal and Negotiation Method for Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (MLIT) was published in June 2016. We report the effects and the problems of the technical proposal and negotiation method that become clear at present by studying construction projects for which the orders were placed by the MLIT and expressway management companies.

<キーワード> 技術提案・交渉方式、ECI、修繕工事、災害復旧工事
Keywords: technical proposal and negotiation method, ECI, repair construction, disaster recovery construction

【一般報文】 出来形管理への3次元計測技術導入及び改善に向けた検討
Utilization of Three-dimensional Measurement Technology to As-built Management and Improvement of the Method

森川博邦・長山真一・舛田裕司
Hirokuni MORIKAWA,Shin’ichi NAGAYAMA,Yuji MASUTA

<抄録> 国土交通省では、建設現場の抜本的な生産性向上を図る『i-Construction』に取り組み、建設現場へのICT導入をすすめている。国総研で は、ICTを活用して出来形管理を面的に行う手法を検討し、これを現場に導入する際に必要な基準類の素案を作成しており、更なる生産性向上 に向けた改善検討を行っている。
The Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism has been introducing ICT to construction in an effort to promote “i- Construction,” an initiative to drastically improve the productivity of construction. In this effort, the National Institute of Land and Infrastructure Management has been studying an ICT-based method for performing “area” as-built management instead of “point” asbuilt management. Guidelines have been drafted for the application of this method to actual construction, and revision has been in progress for further improvement of productivity.

<キーワード> i-Construction、ICT活用、出来形計測、UAV、基準緩和
Keywords: i-Construction, use of ICT, as-built measurement, UAV, easing of standards

【一般報文】 維持管理段階におけるCIMモデルの有効性の検証
Verification of Effectiveness of CIM Model in Maintenance Phase

寺口敏生・青山憲明・川野浩平・関谷浩孝
Toshio TERAGUCHI,Noriaki AOYAMA,Kouhei KAWANO,Hirotaka SEKIYA

<抄録> 本報文は、現場での試行と事務所職員並びに点検業者へのヒアリングを通じ、維持管理段階での活用を目的としたCIMモデルの作成と要素 分割及び統合管理システムによる属性情報の関連付けの有効性を検証した結果を報告するものである。
We have developed a CIM model to use in the maintenance phase after test operations for actual construction projects and consultation with personnel of construction offices and inspection firms. We have also investigated the validity of the itemization of structural parts and the association of the parts with their attribute information by using an integrated management system. This report outlines the developed model and the results of the investigation.

<キーワード> CIM、3次元モデル、維持管理、統合管理、点検業務
Keywords: CIM, 3D model, maintenance and management, integrated management, inspection

【一般報文】 平成28年熊本地震による宅地災害の特徴
Characteristics of Damage to Residential Land Caused by 2016 Kumamoto Earthquake

松下一樹・須藤哲夫・小松陽一・村田英樹
Kazuki MATSUSHITA,Tetsuo SUTOU,Yoichi KOMATSU,Hideki MURATA

<抄録> 大地震が発生するたびに、擁壁倒壊・滑動崩落といった宅地災害が多く発生しているが、宅地保全の努力義務は所有者等に課せられている ため、宅地災害の復旧に必要な技術基準等について基本的な整理・分析があまり行われていない。本報文は、平成28年熊本地震を事例とし て、地震による宅地災害の特徴について、被災宅地危険度判定結果や滑動崩落発生地区での被害状況を用いて整理・分析を行った結果を報告 するものである。
Big earthquakes often cause serious damage to residential land, including many cases of housing retaining wall failure and fill slope failure. However, since private land owners are required to keep residential slopes stable and safe at their own responsibility, little research has been conducted on restoration technical standards for post-earthquake residential lands. After the Kumamoto Earthquake in 2016, we investigated areas affected by residential fill slope failure and studied the results from post-earthquake safety assessment for residential lands. In this report, we explain the characteristics of residential land damage caused by the 2016 earthquake, based on our analysis on the information collected through the investigation.

<キーワード> 熊本地震、宅地災害、擁壁被害、滑動崩落、被災宅地危険度判定
Keywords: residential land, housing retaining wall failure, fill slope failure, post-earthquake safety assessment for residential lands, 2016 Kumamoto Earthquake

【一般報文】 単純RC-T桁のせん断耐力における圧縮フランジの効果
The Effect of Compression Flange for Shear Capacity of a Simple RC-T Beam

林 克弘・大島義信・石田雅博
Katsuhiro HAYASHI,Yoshinobu OSHIMA,Masahiro ISHIDA

<抄録> 本研究では、単純RC-T桁のせん断耐力における圧縮フランジの効果について、実験的に明らかにした結果、フランジの効果によりT形断面 のせん断耐力は、矩形断面に対して平均で1.3倍程度大きくなること、さらに、ばらつきが小さくなることが明らかになった。
We conducted an experimental study to understand the effect of a compression flange on the shear capacity of a simple RC-T beam. The experiment found that, when a compression flange was considered, the shear capacity of a T-shaped cross section was, on average, about 1.3 times larger than that of a rectangular cross section, with small variability in shear capacity.

<キーワード> せん断耐力、圧縮フランジ、耐荷機構、単純T桁、鉄筋コンクリート構造
Keywords: shear capacity, compression flange, load carrying mechanism, simple RC-T beam, reinforced concrete structure

【一般報文】 凸部(ハンプ)設置が車両走行時に発生する騒音・振動に与える影響
The Effect of Road Humps on Noise and Vibration from Moving Vehicles

大橋幸子・関 皓介・瀬戸下伸介
Sachiko OHASHI,Kosuke SEKI,Shinsuke SETOSHITA

<抄録> 本研究は、ハンプ設置が車両走行時の騒音・振動に与える影響を示した。ハンプ設置と走行実験の結果をもとに、ハンプ通過時の速度と騒 音・振動の最大値の関係を分析した結果、速度が抑制されることで、走行時の騒音・振動の最大値への影響が抑えられること、大きな騒音が 発生する可能性を抑えられることを示した。
This report presents the effect of road humps on noise and vibration caused by vehicles. We analyzed the relationship between the maximum noise and vibration levels and the speed of vehicles passing over road humps, based on the results from experiments in which we installed road humps and had vehicles drive them over. The analysis found that the humps reduced the speed of the vehicles and thus lowered or kept the maximum noise and vibration levels caused by moving vehicles, preventing vehicles from making loud noises.

<キーワード> 交通安全、生活道路、ハンプ、騒音、振動
Keywords: traffic safety, residential road, hump, noise, vibration

【一般報文】 既設道路橋杭基礎の耐震性評価のための杭間地盤調査
Survey of the Soil Between Piles for Seismic Evaluation of Existing Pile Foundations for Bridges

高橋宏和・谷本俊輔・七澤利明
Hirokazu TAKAHASHI,Shunsuke TANIMOTO,Toshiaki NANAZAWA

<抄録> 液状化の影響を考慮した設計がなされていない既設道路橋杭基礎に対し、杭の打撃貫入時に杭周辺地盤の密度が増加する効果を見込むこと で、より精密で合理的な耐震性評価を行うことができる可能がある。本報では、実橋における杭間地盤の原位置密度の調査を行い、密度増加 の有無を確認した結果について報告する。
In some existing road bridges, their pile foundations were not designed in consideration of the effect of liquefaction. When such bridges are evaluated for seismic resistance, evaluation can be more elaborated and rationalized by considering that the density of the soil around the piles increases while they are driven into the ground. It is investigated the in-situ density of the soil between the piles of an actual bridge and examined whether the density has increased. It is explained the results in this report.

<キーワード> 既設道路橋杭基礎、耐震性、液状化、原位置密度、ラジオアイソトープコーン貫入試験
Keywords: pile foundation for an existing road bridge, seismic resistance, liquefaction, in-situ density, radio-isotope cone penetration test

【現地レポート】 首都高速1号羽田線(東品川桟橋・鮫洲埋立部)更新工事の概要
~技術提案の審査及び価格等の交渉による方式の適用事例紹介~

Renovation of Metropolitan Expressway Route 1 Haneda Line Between Higashi-shinagawa and Samezu - Bidding and Contracting Using the Technical Proposal and Negotiation Method

磯部龍太郎・齊藤一成
Ryutaro ISOBE,Kazunari SAITO

<抄録> 首都高速道路では、2014年11月より大規模更新・大規模修繕としてその取り組みに着手し、その入札契約に当たっては、技術提案・交渉方 式を採用した。本稿では、先行して着手した1号羽田線(東品川桟橋・鮫洲埋立部)の更新工事の入札契約の経緯及び施工の概要について報告 する。
The Metropolitan Expressway has been under large-scale renovation since November 2014, for which tendering and contracting were conducted using the Technical Proposal and Negotiation Method. The renovation started with the project for Route 1 (Haneda Line) between Higashi-shinagawa and Samezu, ahead of projects for other sections. In this report, we outline this Haneda-Line project including its contract process.

<キーワード> 契約手続、技術提案審査・価格等交渉方式、大規模更新工事、橋梁架替
Keywords: contract process, technical proposal and negotiation method, large-scale renovation construction, bridge replacement

【現地レポート】 信濃川下流・山島新田地区河道掘削におけるICT土工
ICT-based River Channel Excavating Work in Yamazima-Shinden Area, Downstream of Shinano River

松﨑竹史・目黒嗣樹・井上清敬
Takeshi MATSUZAKI,Hideki MEGURO,Kiyotaka INOUE

<抄録> 近年、信濃川下流域では、平成23年7月新潟・福島豪雨での水害を踏まえ、流下能力を高めるため、河道掘削を中心とする河川整備を進めて いる。また、これらの工事において、ICT土工を活用している。本稿では、河道掘削工事におけるICT土工について、一連の流れの詳細、効果 や課題について紹介する。
Since a flood disaster in July 2011 caused by heavy rainfall over Niigata and Fukushima prefectures, river channel excavating work and other river improvement projects have been conducted in the downstream area of the Shinano River basin to increase its discharge capacity. Those projects are underway making the most of an advanced construction approach called ICT earthmoving. In this report, we detail how ICT earthmoving is used in a river excavation project, including its effect on the construction, and address issues for improvement.

<キーワード> ICT土工、河道掘削、水中掘削、情報化施工、3次元出来形管理、ICT建設機械
Keywords: ICT earthmoving, river channel excavating work, underwater excavation, i-Construction, 3D shape management, ICT construction machinery

【土研センター】 建設技術審査証明における機械式鉄筋定着工法

Mechanical Type Anchorages in Reinforcing Bars on Construction Technology Review and Certification

柴田辰正・平林克己・中野正則
Tatsumasa SHIBATA,Katsuki HIRABAYASHI,Masanori NAKANO

<抄録> 機械式鉄筋定着工法は、標準フックの付着による定着に替えて、コンクリートに支圧力を与える定着具を鉄筋の端部に設ける技術である。i- Construction の取組みとして、検討委員会で取りまとめた「機械式鉄筋定着法の配筋設計ガイドライン」で取り上げられた建設技術審査証明 における機械式鉄筋定着工法について紹介する。
In mechanical type anchorage, anchoring devices designed to apply bearing pressure on concrete are provided on the tips of reinforcing bars instead of attaching standard hooks to bars. In this report, we explains mechanical type anchorages in reinforcing bars, which recently underwent the Construction Technology Review and Certification and is included in the “Guidelines for Reinforcing Design of Mechanical Anchorage,” compiled by the working team for this new technique.

<キーワード> 機械式定着、建設技術審査証明、定着具、標準フック、せん断補強
Keywords: mechanical type anchorage in reinforcing bars, Construction Technology Review and Certification, anchoring device, standard hook, shear reinforcement


翻訳:土木研究所水災害・リスクマネジメント国際センター 派遣職員 大久保雅彦
Masahiko OKUBO