|
榎本真美・服部達也・新田恭士
ENOMOTO Mami,HATTORI Tatsuya,NITTA Yasushi |
<抄録> トンネル点検に走行型計測、AIによる変状検出、3次元データ活用といった新技術を活用することで、より安全な維持管理が可能となる。本稿では、カメラ、レーザ、レーダ等の計測機器を搭載した走行型システムを用いて、近接目視点検前に計測を行い、近接目視と打音検査の併用技術としての支援について考察する。
Safer tunnel inspection can be realized by introducing new technologies, such as mobile mapping, AI-driven deformation detection, and 3D data analysis. In this research, we inspected tunnels prior to close visual inspections, using a mobile mapping system mounted with high-tech measurement devices, including a camera, laser and radar. Based on the research results, we discuss how the advanced system can be utilized for tunnel inspection along with the conventional methods of close visual inspection and hammering inspection. |
キーワード: トンネル維持管理、走行型計測車両、セマンティックセグメンテーション、変状検出,、3次元モデル
Keywords:tunnel maintenance, mobile mapping system, semantic segmentation, deformation detection, 3d modeling |
|
二宮 建・下川光治・服部達也・新田恭士
NINOMIYA Tatsuru,SHIMOKAWA Mitsuharu,HATTORI Tatsuya,NITTA Yasushi |
<抄録> UAV等の点検ロボットを活用した橋梁点検の「現地点検作業」と「点検記録作成作業」の効率化を目的として、その際の課題となる"膨大な画像の管理"、"画像判読による損傷識別"、"損傷位置の正確な記録"に対応するべく、Structure from motion(SfM)より生成する橋梁の3次元データ精度の基礎検証と3次元データを活用した画像管理方法について報告する。
To further promote bridge inspection using robots such as UAV, we have been improving efficiency in on-site inspection and the documentation of inspection results. The current challenges in this effort are the management of a vast number of images, image analysis and damage detection, and the accurate recording of damage locations. In this report, we present the results of the accuracy test of 3D bridge data generated by Structure from Motion (SfM) and explain the management of images using 3D data. |
キーワード: 維持管理、橋梁定期点検、点検ロボット(UAV)、Structure from motion(SfM)、3次元データ(点群データ)
Keywords: maintenance, bridge periodic inspection, inspection robot(UAV), structure from motion(SfM), 3D data(point cloud data) |
【特集報文】 |
電磁波レーダによるRC床版の滞水の検出
Detection of Stagnant Water on RC Slabs by Electromagnetic Wave Radar |
|
野田 翼・松本直士・石田雅博
NODA Tsubasa,MATSUMOTO Tadashi,ISHIDA Masahiro |
<抄録> RC床版では、車両走行時の輪荷重による疲労等の複合作用によって、床版上面の土砂化が発生し、最終的には抜け落ちに至る場合がある。RC床版の劣化を著しく進行させる滞水を検出することが有効になると考えられ、非破壊技術の一つである電磁波レーダにより床版上面の滞水について検知する手法の検討を実施している。
Cases have been reported in which RC slabs deteriorate in their surface under the combined impact caused by various factors such as fatigue attributed to the wheel load from traveling vehicles and eventually fall off. Since stagnant water on RC slabs can accelerate slab deterioration, we have been studying a new approach to detecting it using electromagnetic wave radars, one of the non-destructive testing technologies. |
キーワード: 非破壊試験、電磁波レーダ、RC床版、土砂化、予防保全
Keywords: non-destructive testing, electromagnetic wave radar, RC slab, sedimentation, preventive maintenance |
|
加藤史訓・浜口耕平
KATO Fuminori,HAMAGUCHI Kohei |
<抄録> UAVを用いた人工リーフの簡易な点検方法として、撮影した画像の補正、三次元形状復元計算、異常値の除去、真の水深の推定という手順で水面での屈折の影響を補正する方法を提案し、人工リーフの三次元形状を推定できることを示した。
In this research, we proposed a simple method using UAVs to accurately capture the three-dimensional shape of artificial reefs by minimizing the effect of refraction in the water surface through the correction of photographed images, three-dimensional shape restoration calculation, the removal of abnormal values, and the estimation of true water depth. We tested the method and verified its capability for the purpose. |
キーワード: 人工リーフ、UAV、点検、海岸保全施設、測量
Keywords: artificial reef, UAV, inspection, shore protection structure, survey |
|
對馬育夫・山下洋正
TSUSHIMA Ikuo,YAMASHITA Hiromasa |
<抄録> 次世代シーケンサーを用いたDNA塩基配列に基づく動植物プランクトンモニタリング解析手法の確立に取り組み、ダム貯水池水質の維持管理に有効な手法の開発を目指す。今回は、ダム貯水池に含まれる細菌および動植物プランクトンについて、次世代シーケンサーおよび光学顕微鏡による同定結果の比較について報告する。
We have been working on the development of DNA-based monitoring and analysis methods for microbial and planktonic communities using new-generation sequencers in order to eventually establish a practical approach to managing the quality of water in dam reservoirs. In this report, we present the results from the comparison between the microbial and planktonic communities identified using new-generation sequencers and those identified using optical microscopes. |
キーワード: 次世代シーケンサー、動植物プランクトン、ダム貯水池、モニタリング
Keywords: new-generation sequencer, zoo/phytoplankton, reservoir, monitoring |
|
鈴木裕識・山下洋正
SUZUKI Yuji,YAMASHITA Hiromasa |
<抄録> 近年注目を集めているマイクロプラスチックのうち、特に繊維状マイクロプラスチックについて、下水処理場での調査に適した簡易な検出手法の確立が求められている。本稿では、従来法による測定結果と課題点を示した後、構築したナイルレッド試薬を用いた蛍光染色観察法を紹介し、下水処理場調査への適用結果について報告する。。
Microplastics have been drawing public attention in recent years. In wastewater management, there is an urgent need to establish a simple method for detecting fibrous microplastics in wastewater samples. In this report, we first present the analytical results obtained by a conventional method while addressing the issues of detecting fibrous microplastics, and then outline the fluorescent stainingobservation method using Nile Red. We also report the application results of this new method to a survey conducted at a sewage treatment plant. |
キーワード: 下水道、マイクロプラスチック、繊維状マイクロプラスチック、蛍光染色観察法
Keywords: sewerage systems, microplastics, fibrous microplastics, fluorescent staining-observation method |
|
吉田 潔・上野仁士・中島淳一・ 新田恭士
YOSHIDA Kiyoshi,UENO Hitoshi,NAKAJIMA Junichi,NITTA Yasushi |
<抄録> 老朽化が進む河川ポンプ設備は、維持管理コストの縮減が求められており、状態監視保全の導入を進めている。本報は状態監視保全の課題である、技術者不足および「非」常用設備ゆえの課題に対応するため取組んでいるAI異常検知について報告する。
As river pumping systems around Japan are increasingly aging, condition-based maintenance has been introduced for the reduction of their maintenance and management costs. However, experts for this maintenance are in short supply while also arising are issues inherent in systems used only on an emergency basis. This report explains AI abnormality detection, which we have been developing to address such challenges. |
キーワード: ポンプ設備、排水機場、維持管理、状態監視、AI異常検知
Keywords: pump equipment, drainage stations, maintenance, condition monitoring, AI abnormality detection |
|
春田健作・吉田達也・伊藤 英
HARUTA Kensaku,YOSHIDA Tatsuya,ITOH Akira |
<抄録> インフラの老朽化が課題となり、全国各地で定期的な点検がはじまった。定期点検に割く労力が増大し、十分に老朽化対策に予算が割けない、新しい投資、事業に予算を回せないといった事が起こっているのではないか。インフラ調査のロボットとして有力なドローン、その開発、活用事例を紹介し、人海戦で難しかった部分にデジタル技術の活用を目指している先進事例を紹介する。
In response to increasingly aging infrastructure, responsible offices around Japan have started inspections on a regular basis and are commonly having difficulty in earmarking enough budget for aging control and new investment and projects, because regular inspection costs grow rapidly. There are, however, some pioneering cases in which digital technology is being tested for practical use in areas of infrastructure inspection that is requiring a large workforce but not producing desired results. We report such cases, focusing on drones, a powerful robotic tool for this type of inspection, including their development process. |
キーワード: ドローン、デジタル技術、定期点検、災害復旧
Keywords: drone, digital technology, periodic inspection, disaster recovery |
|
二村健太・若尾信博・中川優貴
FUTAMURA Kenta,WAKAO Nobuhiro,NAKAGAWA Yuki |
<抄録> 糠田排水機場におけるポンプ運転時は設備状況の確認のため、監視員は1台につき24箇所の計器等の監視・計測を行うが、ポンプの運転台数の増加に伴って、計測作業が困難となり、注視すべきポンプ設備からの音、振動等の監視に支障をきたしていた。本稿では、このような状況を解決するために2018年度に導入した運転監視システムについて、導入に至った経緯、効果及び今後の取り組みを報告するものである。
When the pumps are in operation in the NUKATA discharge pump station, operators monitor and take readings of 24 gauges per pump. As the number of pumps increases, the task has become so demanding that it has prevented operators from monitoring the sound and vibration from the pumps that they are supposed to pay close attention to. To address this problem, we introduced a pump operation monitoring system in 2018. This report details our decision on the introduction of the monitoring system, the effect of the system, and plans for more effective pump operation. |
キーワード: 維持管理の高度化、運転監視、ネットワークカメラ、画像認識技術、IoT
Keywords: improvement of maintenance and management, operation monitoring, network camera, image recognition technology, IoT |
|
加藤祐哉・内田雅隆・古賀裕久・若林由弥
KATO Yuya,UCHIDA Masataka,KOGA Hirohisa,WAKABAYASHI Yuya |
<抄録> コンクリート舗装を補修した箇所について、耐久性向上に必要な補修材の性質などを検討するため、種々の補修材を用いて、荷重車を用いた実物大試験を行った。セメント系や樹脂系補修材はアスファルト系補修材と比べ変形しにくく、半数は概ね健全な状態を維持した。一部は浮きが生じ、その後ひび割れに至った。浮の要因の1つに、コンクリートと補修材の温度変化に伴う寸法変化の差が考えられた。
To study pavement repair materials regarding properties essential to improve the durability of concrete pavement after a repair, fullscale tests were conducted using different types of repair materials and heavily loaded vehicles. Cement-based and resin-based materials were less likely to deform than asphalt-based materials. A half of those types remained in virtually good condition though some lost adhesion, which later developed into cracks. One of the potential factors that may have caused loss of adhesion was the difference between concrete and repair materials in size change rate under different temperatures. |
キーワード: コンクリート舗装、舗装走行実験場、段差、角欠け、補修材
Keywords: concrete pavement, pavement test field, faulting, spalling, repair material |
|