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(一財)土木研究センター/刊行物/月刊誌土木技術資料抄録/平成31年

 
平成31年1月 報文抄録
 
特 集:異分野研究と協働する土木技術
Special Topic : Civil Engineering Technology Empowered by Interdisciplinary Studies
【特集報文】 水防災に関する科学・技術分野間の学際研究と社会との協働
Interdisciplinary Research and Transdisciplinary Cooperation for Flood Disaster Risk Reduction

澤野久弥
Hisaya SAWANO

<抄録> 水防災では、水や土砂の流出・氾濫解析に基づき、水災害を防止、軽減する構造物対策や確実な避難に向けたソフト対策が実施されるが、 それらを効果的なものとしていくには、災害の原因となる降雨の予測、様々な洪水被害様態の多面的な把握に基づく対策効果の評価・検証、 住民心理を踏まえた情報提供の在り方の検討等が求められる。これらは、水文学、工学的なアプローチだけでなく、気象学、社会・経済学、 心理学等との連携による学際的なアプローチや、住民との協働による施策効果を高めるアプローチが必要であり、これらについて課題を整理 し、今後の取り組みについて論じる。
Flood disaster risk reduction requires both structural and non-structural measures. Structural measures are planned based on analyses of the discharge and inundation of floodwaters and sediment to prevent and mitigate flood disasters. Non-structural measures are taken to assist residents in evacuating safely. For those measures to be effective, rainfall, a cause for flood disasters, needs to be predicted, the effects of measures need to be evaluated and verified from multiple perspectives considering different types of flood damage, and delivery of disaster-related information to residents needs to be studied. All these require interdisciplinary collaboration involving not only hydrology and engineering but also meteorology, sociology, economics, and psychology. Moreover, “transdisciplinary” cooperation between science and technology and the general public is also indispensable. This report sorts out issues to be addressed to advance interdisciplinary collaboration and trandsdisciplinary cooperation and discusses their solutions.

<キーワード> 防災・減災、学際、協働、洪水予測、リスクコミュニケーション
Keywords: disaster prevention and mitigation, interdisciplinarity, collaboration, flood forecasting, risk communication

【特集報文】 河川・海岸分野における異分野技術への期待
Seeking for New Technical Frontiers to Develop a Better Framework for River and Coastal Management

天野邦彦
Kunihiko AMANO

<抄録> 河川・海岸分野の今後の発展に資することが期待される異分野技術について述べた。防災のための管理および利用の観点からは気象予測に 関わる技術、減災のための危機管理の観点からは、ソーシャル物理学の知見、施設管理の観点からは、計測・監視技術への期待が大きいこと を示した。これら技術を適切に取り入れることで、よりよい河川・海岸管理を行う必要がある。
In this report, we address interdisciplinary technologies expected to contribute to progress in river and coastal management. Disaster management can benefit from technologies developed for meteorological forecasting; crisis management to reduce disaster risks from social physics; and facility management from technologies for measurement and monitoring. Technologies developed in different fields of science and technology are necessary for the improvement of river and coastal management.

<キーワード> 河川・海岸、気象予測、ソーシャル物理学、計測技術、異分野技術
Keywords: rivers and coasts, meteorological forecasting, social physics, measurement technology, interdisciplinary technology

【特集報文】 道路橋メンテナンスにおけるAI技術の活用
Collaborative Research on the use of AI for Efficient Bridge Maintenance

金澤文彦
Fumihiko KANAZAWA

<抄録> 道路橋メンテナンスにおける点検・診断作業の省力化や診断レベルの維持を目的に、点検、診断、データ基盤構築におけるAIの活用につい て、業務支援につながる開発要求事項を踏まえ、開発の方向性を考察し、平成30年9月に土木研究所で着手した「AIを活用した道路橋メンテ ナンスの効率化に関する共同研究」の内容を報告する。
Artificial intelligence (AI) is expected to contribute to road-bridge maintenance by helping perform high-quality inspection and diagnosis more efficiently. To increase the use of AI in inspection, diagnosis, and database development, the Public Works Research Institute of Japan started joint research in September 2018 on the application of AI for more efficient road-bridge maintenance after setting the development direction based on users' needs for AI assistance. This report presents the latest results of the joint research.

<キーワード> 道路橋、メンテナンス、AI、共同研究、点検・診断
Keywords: road bridge, maintenance, AI, collaborative research, inspection & diagnosis

【特集報文】 機能材料のインフラ点検技術への応用
Advanced Functional Materials for Infrastructure Inspection

百武 壮・新田弘之
Tsuyoshi HYAKUTAKE,Hiroyuki NITTA

<抄録> 老朽化の進む膨大な社会インフラに対し、効率的に維持管理を行うための技術革新が期待されている。土木研究所iMaRRCでは、これら解 決する一つの方法として先端機能材料を利用して構造物の点検を簡易化する技術の開発を行っている。生体模倣、光化学、光干渉・幾何の分 野と共同開発している3つの研究の概要について報告する。
Technological innovation is keenly anticipated to efficiently maintain a significant amount of social infrastructure that is increasingly aging. To address this challenge, the Innovative Materials and Resources Research Center (iMaRRC), a research center of the Public Works Research Institute of Japan, has been developing technologies that help simplify structural inspection using advanced functional materials. This report outlines three interdisciplinary projects that are currently underway using the knowledge of biomimetics, photochemistry, optical interference, and geometrical optics.

<キーワード> 土木材料、機能材料、維持管理、ひび割れ
Keywords: civil engineering material, functional material, maintenance, crack

【特集報文】 先端技術の公共土木分野への活用と実装
Utilization and Implementation of Advanced Technology in the Public Civil Engineering Field

有田幸司
Koji ARITA

<抄録> 第4次産業革命技術とも呼ばれているIoT、ビッグデータ、AI、ロボットの先端技術が公共土木分野の技術研究開発を支える手段や現場の実 務を支える手段としてどのような活用が期待できるのか、また、社会実装する技術として更には公共調達で扱う対象とする上でどのような課 題が見えているのか簡潔に整理し論じたものである。
IoT, big data, AI, and robots are commonly addressed as technologies that will bring the fourth industrial revolution to society. This report explores the possibilities of these advanced technologies as a means to support technological research and development, as well as actual project operations, in civil engineering. The report also concisely organizes and discusses issues related to the advanced technologies when they are implemented in various parts of society and when they are publicly procured.

<キーワード> 先端技術、IoT(Internet of Things)、ビッグデータ、AI(Artificial Intelligence)、ロボット
Keywords: advanced technology, IoT (Internet of Things), big data, AI (artificial intelligence) , robots

【特集報文】 異分野との連携によるi-Constructionの推進
Promoting i-Construction through Interdisciplinary Collaboration

清水 晃
Akira SHIMIZU

<抄録> 各種ロボット技術について、技術特性や配備状況等の関連情報を一元化した、インフラ用ロボット情報一元化システムの概要とそのコミュ ニティの活動状況、平成30年度の技術公募の概要を紹介し、異分野連携におけるニーズとシーズのマッチングに併せて、多様な技術者の参画 を図ることが重要であることを述べる。
In this report, we first outline a “one-stop” robot information system, which provides users with a wide range of information on construction robots, including their technological features and availability. How general users have been using the system is also explained briefly. Outlining the 2018 program calling for proposals of new technologies, we also highlight the importance of involving engineers of different expertise in a project by matching needs and seeds in different fields of engineering and science.

<キーワード> i-Construction、異分野連携、一元化、ロボット
Keywords: i-Construction, interdisciplinary collaboration, integration, robot

【特集報文】 道路交通分野における異分野との協同
Interdisciplinary Efforts in Road Traffic Improvement

福島眞司
Shinji FUKUSHIMA

<抄録> 近年のICT等の技術革新が急速に進展する中で、ICTやETC2.0プローブデータ等を最大限活用して道路の既存ストックを有効活用する取り 組みを推進しており、道路交通分野において情報通信、自動車、電気、地図などの分野と連携・協同して取り組んでいるビッグデータを活用 した道路交通マネジメントと自動運転を中心に、取り組みの概要と今後の展望について述べる。
As technology, such as ICT, has been fast evolving in recent years, we have been exploring various ways to utilize the capacity of existing road network efficiently by maximizing the use of ICT and ETC2.0 probe data. In this report, we provide an overview of our ongoing efforts and prospect mainly about big data-driven road traffic management and self-driving technology, while explaining how we collaborate with experts in different fields related to road traffic management, such as information and communication, motor vehicles, electricity, and mapping technology.

<キーワード> ETC2.0、渋滞対策、交通安全対策、自動運転、次世代協調ITS
Keywords: ETC2.0, traffic congestion reduction measure, traffic safety measure, self-driving, next-generation cooperative ITS

【特集報文】 河川における環境DNAの実用化に向けた土木研究所の取組み
PWRI Challenge Toward Application of Environmental DNA to River Conservation

村岡敬子・中村圭吾
Keiko MURAOKA,Keigo NAKAMURA

<抄録> 水中に浮遊する生物の組織片から生物の遺伝情報をとりだす“環境DNAを使った生物調査”は、生態学や分子系統学といった理学分野にお いて開発・急速に広まっている。生物を直接捕えることなく周辺の生物種や存在量の情報を得る本技術を河川管理の現場に取り入れることに より、調査負担の軽減や高度化を図ることが期待される。既に希少種の調査などでは良好な成果が得られつつある1)一方で、未解明な部分も 多いことから、土木研究所では異分野の専門家たちと連携しながら精査を行っている。本報文では実務における効果的な活用方法と実用化に あたっての留意点を述べる。
Biological investigations using environmental DNA, which collect genetic information of living organisms from tissue fragments floating in environmental water, have been developed and rapidly spreading in the field of science such as ecology and molecular phylogeny. Since this innovative approach can help acquire information on biological species and abundance in a specific environment without capturing creatures, it is expected to improve the efficiency and quality of investigations in river management. The approach has already been evaluated positively in investigations on rare species. However, further study is necessary to understand the approach better, and the Public Works Research Institute of Japan has been vigorously working on the matter with support from experts in different areas of science and technology. This report presents several applications of the new approach we have found practical and key considerations for actual use.

<キーワード> eDNA、河川環境調査、生物相、希少種、生物データ
Keywords: eDNA, river environment investigation, biota, rare species, biological data

【一般報文】 シェッド、大型カルバートの定期点検結果の傾向分析

Trend Analysis of Periodic Inspection Results of Sheds and Calverts

木村 崇・森本和寛・藤山一夫・七澤利明
Takashi KIMURA,Kazuhiro MORIMOTO,Kazuo FUJIYAMA,Toshiaki NANAZAWA

<抄録> 平成25年の道路法改正等を受け点検要領が策定され、道路管理者はトンネル等の道路構造物について5年に1度、近接目視を基本とした定期 点検を行うこととなった。本稿は、シェッド及び大型カルバートについて平成26~28年度の定期点検結果より、構造物の構造特性や設置環境 特性から変状の発生傾向を整理したものである。
Following the 2014 revision of the Road Law, the road inspection procedures were also revised, requiring road managers to conduct periodic close visual inspections once in every five years for road structures such as tunnels. This report summarizes deformation trends of sheds and culverts according to the characteristics of structures and building-site environments, based on the analysis of the periodic inspection data collected in 2015, 2016 and 2017.

<キーワード> シェッド、大型カルバート、定期点検、損傷、傾向分析
Keywords: shed, large culvert, periodic inspection, damage, trend analysis

【一般報文】 都市間高速道路の合流部における交通実態を踏まえた加速車線長に関する考察

Study on Acceleration Lane Length Based on Traffic Conditions in an Inter-urban Expressway Merging Sections

森田大也・田中良寛・河野友佑・瀬戸下伸介
Tomoya MORITA,Yoshihiro TANAKA,Yusuke KONO,Shinsuke SETOSHITA

<抄録> 本稿では、都市間高速道路の加速車線において、車両の合流速度及び合流位置等による合流挙動実態を把握して、合流挙動実態に基づく合 流挙動に影響を及ぼす要因について分析を行い、現行の加速車線長算定手法について考察を行った。
In this study, we investigated the condition of merging behavior in terms of merging speed and merging position in an inter-urban expressway acceleration lane and identified factors considered to affect the merging behavior, based on the investigation results. Then, we examined the current method used to calculate acceleration lane length in consideration of the factors identified.

<キーワード> 加速車線長、合流速度、合流位置、合流挙動
Keywords: acceleration lane length, merging speed, merging position, merging behavior

【一般報文】 単路部における横断歩行者事故とその集中箇所の特徴分析

Characteristic Analysis of Pedestrian Crossing Accidents and Accident-Prone Locations in Basic Road Sections

大橋幸子・野田和秀・小林 寛
Sachiko OHASHI,Kazuhide NODA,Hiroshi KOBAYASHI

<抄録> 本稿は、単路部での横断歩行者事故の対策推進に向けた基礎的な検討として、歩行者横断中の交通事故及びその集中箇所の特徴分析を行っ た。その結果、2車線の道路で多く発生していること、集中箇所が存在することとその特徴などを明らかにした。
To reduce traffic accidents that victimize pedestrians crossing the basic road section, we analyzed the characteristics of such traffic accidents and those of locations prone to the accidents in question. The analysis found that they occur more often in specific locations and when a pedestrian is crossing a two-lane roadway. The characteristics of the accident-prone locations were also revealed through the analysis.

<キーワード> 交通安全、横断歩行者、事故分析
Keywords: traffic safety, pedestrian crossing accident, traffic accident analysis


平成31年2月 報文抄録
 
特 集:CAESAR10周年 道路橋の安全管理のための構造技術開発
Special Topic : 10th Anniversary of CAESAR: Development of Structural Technology for Road Bridge Safety Management
【特集報文】 コンクリート橋における塩害対策とその信頼性向上
Countermeasures against Chloride Attack to Concrete Bridges and their Reliability Enhancement

渡辺 遼・大島義信・山本 将・石田雅博
Ryo WATANABE,Yoshinobu OSHIMA,Susumu YAMAMOTO,Masahiro ISHIDA

<抄録> コンクリート橋では塩害劣化が深刻であり、CAESARでも重点的に対策を行っている。本報では、劣化初期~中期の診断で重要な劣化予測 技術に焦点を当てた塩分量調査、劣化後期で重要な残存耐荷力の推定技術に焦点を当てた実橋載荷試験、劣化中期で重要な塩分抑制技術につ いて焦点を当てた電気防食技術に関する研究について述べる。
Chloride attack control for concrete bridges has been a priority research theme for the Center for Advanced Engineering Structural Assessment and Research since chloride attack contributes significantly to the deterioration of concrete bridges. Among many measures for controlling chloride attack, this report explains the following three: salt content investigation focusing on deterioration assessment technology, which is necessary in diagnosis from the initial to middle stage of deterioration; bridge loading test focusing on residual-loadcapacity evaluation technology, which is needed in the late stage of deterioration; and electric protection focusing on salt content control technology, commonly applied in the middle stage of deterioration.

<キーワード> 塩害、コンクリート橋、実橋調査、補修・補強、維持管理
Keywords: salt damage, concrete bridge, field survey, repair and reinforcement, maintenance

【特集報文】 鋼橋の設計の合理化に向けた研究とその成果
Research and Achievements for the Rationalization of Steel Bridge Design

上仙 靖・澤田 守・坂本佳也
Yasushi JOSEN,Mamoru SAWADA,Yoshiya SAKAMOTO

<抄録> CAESARでは鋼橋の設計の合理化に向けて、高力ボルト及びケーブル部材を対象とした研究を行っている。その結果、高力ボルト摩擦接合 継手の多列配置におけるすべり耐力の低減係数、橋の種類や構造形式によらないケーブル部材の部分係数の規定化につながる成果を得た。
The Center for Advanced Engineering Structural Assessment and Research has been studying the rationalization of steel bridge design, focusing on high-strength bolts and cables. The results have been promising for standardizing the reduction coefficient of slip resistance to be used for arranging multiple high-strength bolted friction-type joints, as well as for standardizing load and resistance factors for cables applicable regardless of bridge types or structures.

<キーワード> 高力ボルト、摩擦接合、ボルト列数、ケーブル、部分係数
Keywords: high-strength bolt, rriction type joint, number of rows of bolts, cable, load and resistance factor

【特集報文】 寒冷地における複合劣化床版のたわみ評価
Deflection Evaluation of RC Slabs Affected by Frost Damage-ASR Combined Deterioration in Cold Regions

角間 恒・西 弘明
Ko KAKUMA,Hiroaki NISHI

<抄録> 北海道におけるRC床版では、近年、凍害とASRが複合的に進行した床版が顕在化しつつある。本稿では、凍害とASRによる複合劣化が進 行した床版の健全度評価手法の確立に向けた一検討として、実橋撤去床版の静的載荷試験に基づくたわみ計測およびたわみ評価方法の検討を 実施した結果について報告する。
In recent years, frost damage-ASR combined deterioration has been increasingly apparent in RC slabs used in Hokkaido, Japan. To take effective measures for this problem, we have been exploring approaches to the integrity evaluation of RC slabs that show signs of deterioration due to frost damage and ASR. In this report, we present the results of static loading tests conducted to evaluate the deflection of RC slabs removed from actual bridges.

<キーワード> RC床版、寒冷地、複合劣化、たわみ評価
Keywords: RC slabs, cold region, combined deterioration, deflection evaluation

【特集報文】 液状化地盤における橋台基礎に作用する土圧に関する実験的検討
Experimental Study of Earth Pressure Acting on Abutment Foundations During Liquefaction

谷本俊輔・桐山孝晴
Shunsuke TANIMOTO,Takaharu KIRIYAMA

<抄録> 土木研究所構造物メンテナンス研究センターでは、液状化地盤における橋梁基礎の耐震性能評価技術および耐震対策技術の開発に取り組ん でいる。本報では特に、液状化地盤における橋台基礎の耐震性能照査法の課題を示すとともに、課題解決の上で重要なポイントとなる基礎へ の作用土圧について、分析を行った結果を報告する。
The Center for Advanced Engineering Structural Assessment and Research has been working on the development of technologies for seismic performance evaluation and seismic damage control for abutment foundations built on the liquefiable ground. In this report, we first address issues of a seismic performance inspection method currently in use for abutment foundations on the liquefiable ground. We also present the results of an analysis performed on earth pressure acting on the foundation, which is a crucial factor for finding solutions to the issues addressed.

<キーワード> 橋台基礎、杭、液状化、土圧
Keywords: abutment foundation, pile, liquefaction, earth pressure

【特集報文】 RC巻立て補強された橋脚に対する限界状態の評価方法の提案
Proposal of an Evaluation Method for the Limit States of Bridge Columns Retrofitted by RC Jacketing

大住道生・澤田 守・宮田秀太
Michio OHSUMI,Mamoru SAWADA,Shuta MIYATA

<抄録> 本稿では、RC巻立て補強された橋脚を対象に限界状態の評価方法について検討を行った。その結果、損傷の進展メカニズムに基づき限界状 態を評価する方法を示し、既往の方法と比較して精度よく推定できることを確認した。
In this research, we studied a new method to evaluate the limit states of bridge columns retrofitted by RC Jacketing. We developed the method based on a damage mechanism. The test results confirmed that our method can evaluate the limit states better than the current method.

<キーワード> RC巻立て、RC壁式橋脚、耐震補強、限界状態、塑性変形能
Keywords: RC jacketing, RC pier wall, seismic retrofit, limit states, ductility

【特集報文】 熊本地震による鋼I桁橋の損傷に基づく鋼桁支点部の構造特性の評価
Structural Properties Evaluation of the Steel I-girder End Based on the Damage of the Steel I-girder by Kumamoto Earthquake

澤田 守・岡田太賀雄・玉越隆史・星隈順一
Mamoru SAWADA,Takao OKADA,Takashi TAMAKOSHI,Jun-ichi HOSHIKUMA

<抄録> 熊本地震において損傷が生じた鋼I桁橋の主桁支点部に着目し、塑性化挙動において鉛直耐荷力が急激に低下せず、橋の機能回復が容易に行 える損傷形態に誘導するなどのダメージコントロールの実現性について基礎的な解析的検討を行った結果を報告する。
In the Kumamoto Earthquake, bridges suffered considerable damage in steel I-girder ends. To avert such damage in future seismic events, we have been studying damage control measures that prevent sharp reduction of vertical loading capacity in the plasticizing behavior and only allow damage that requires simple repair in restoring the function of the bridge. This report presents the results of a preliminary analysis to assess the feasibility of the damage control measures.

<キーワード> 鋼I桁橋支点部、ダメージコントロール、FEM解析、熊本地震
Keywords: steel I-girder end, damage control, finite element analysis, Kumamoto Earthquake

【現地レポート】 沖縄県の橋梁維持管理の取組み
Efforts for Bridge Maintenance in Okinawa

長嶺 明・比嘉正也・砂川勇二
Akira NAGAMINE,Masaya HIGA,Yuuji SUNAKAWA

<抄録> 沖縄県は、「国立研究開発法人土木研究所」及び「一般財団法人沖縄県建設技術センター」と塩害環境下でコンクリート橋を100年供用する ための維持管理手法や技術基準の確立を目指した協力協定を締結しており、調査データを共有・活用している。協力協定の取り組みについて 紹介する。
Okinawa Prefecture of Japan has signed a cooperation agreement with the Public Works Research Institute and the Okinawa Prefectural Center of Constructional Technology, aiming at the establishment of maintenance methods and technological standards to ensure the 100-year durability of concrete bridges in a salt-damage environment. Under the agreement, the three entities have been sharing data and information that are useful to achieve the goal. This report describes their efforts that have been made in this cooperative framework.

<キーワード> 塩害環境、100年耐久性、含有塩分量、鉄筋腐食、予防保全
Keywords: salt damage environment, 100-year durability, salt content, corrosion of the reinforcing rod, preventive maintenance

【現地レポート】 金沢河川国道事務所におけるRC床版の維持管理
Highway Maintenance for RC Bridge Slabs by the Kanazawa Office of River and National Highway

中田 光
Hikaru NAKATA

<抄録> 平成25年の道路法改正を受け、道路管理者は全ての橋梁について5年に1回の定期点検を実施しており、本稿では、定期点検で確認された RC床版の損傷事例や、これまでに実施したRC床版の補修事例と課題について述べる。
In compliance with the Road Law revised in 2013, road management offices in Japan inspect all bridges in their area every five years. In this report, we present several cases of damage found in the periodical inspections of RC bridge slabs. We also explain how the repair was done as well as some issues related to the repair work.

<キーワード> RC床版、損傷、維持管理、定期点検
Keywords: RC bridge slabs, damage, highway maintenance, periodical inspections

【一般報文】 紫外線消毒によるノロウイルスの不活化とその効果の推定手法

Estimation of Norovirus Inactivation in Ultraviolet Disinfection

李 善太・諏訪 守・重村浩之
Suntae LEE,Mamoru SUWA,Hiroyuki SHIGEMURA

<抄録> 公共用水域の衛生学的安全性を担保ため、水系感染リスクを低減させるため下水処理場における的確な消毒レベルを設定する必要がある。 現状では不活化効果の評価手法が確立されていないノロウイルスにおいて、F特異RNAファージを用いることで不活化効果を推定できる可能 性が示唆された。
To ensure the hygienic safety of public water bodies, it is crucial to set a disinfection level to reduce water-borne infection risks at sewage treatment facilities appropriately. Focusing on norovirus, for which no measures have been established to evaluate the virus’s inactivation, our study suggests that it may be possible to evaluate its inactivation by introducing F-specific RNA bacteriophage genotypes.

<キーワード> F特異RNAファージ、ノロウイルス、紫外線消毒、不活化効果
Keywords: F-specific RNA bacteriophage genotypes, norovirus, ultraviolet disinfection, inactivation

【一般報文】 赤外分光分析を用いたアスファルト舗装の劣化診断

Aging Evaluation of Asphalt Pavement by FTIR

川島陽子・新田弘之・西﨑 到
Yoko KAWASHIMA,Hiroyuki NITTA,Itaru NISHIZAKI

<抄録> 本報では、アスファルト舗装の劣化診断の簡便化と省力化を目指し、赤外分光分析を利用したアスファルト混合物の劣化評価手法について 紹介する。また、本手法を利用して、アスファルト舗装内部の劣化度合いについて検証したので報告する。
We have been developing a simpler, more efficient method to evaluate the aging status of asphalt pavement. In this report, we introduce a new method using Fourier-transform infrared spectroscopy to evaluate asphalt mixture for deterioration. We also report the results of an inspection in which this method was used to estimate the inner degradation of asphalt pavement.

<キーワード> 劣化診断、赤外分光分析、ATR、アスファルト混合物、カルボニルインデックス
Keywords: diagnosis for degradation, infrared spectroscopy, ATR, asphalt mixture, carbonyl index


平成31年3月 報文抄録
【一般報文】 地下街等関係事業所の避難確保・浸水防止体制の強化に向けた情報配信アプリの活用
Use of an Information Sharing Application for Strengthening the Capacity of Underground Facilities for Flood Disaster Reduction and Evacuation

大原美保・徳永良雄・小林 亘
Miho OHARA,Yoshio TOKUNAGA,Wataru KOBAYASHI

<抄録> 近年の豪雨の増加に伴い、地下街での避難確保・浸水防止へのニーズが高まっている。本研究は、降雨量・水位・潮位・浸水位等の観測情 報を地下街等関係事業所に配信するアプリケーションを活用して地下街等の避難確保・浸水防止体制の強化を図る手法を提案するとともに、 横浜駅西口地区に適用し手法の検証を行った。
Along with recent increases in torrential rainfall events, the need for taking disaster risk reduction measures, such as ensuring evacuation and preventing inundation, is becoming higher and higher. In this report, we propose an approach to strengthen the preparedness of businesses for evacuation and inundation in underground shopping malls by utilizing an application designed to send them observed hazard information such as rainfall, water levels, tide levels, and inundation levels. We also present the results of an experiment in which the application was tested for the West Exit area of Yokohama Station in Yokohama, Japan.

<キーワード> 地下街、水害、避難確保、浸水防止、アプリケーション
Keywords: underground shopping mall, flood disaster, evacuation planning, flood prevention, application

【一般報文】 下水道資源としてのアンモニアの有効利用の可能性検討
Study on the Possibility of the Effective Utilization of Ammonia as Sewage Resource

矢本貴俊・松橋 学・田隝 淳
Takatoshi YAMOTO,Manabu MATSUHASHI,Atsushi TAJIMA

<抄録> 消化汚泥の脱水ろ液には高濃度のアンモニアが含まれているが、一般的には資源として有効利用されていない。本研究では、既存のアンモ ニア回収技術を脱水ろ液に適用した場合の回収濃度・回収率の分析、下水道統計に基づく回収可能量の推定及び脱硝剤としての有効利用の可 能性検討を行ったため、その成果を報告する。
Although high concentrations of ammonia is contained in dehydration filtrate from digested sludge, this potentially useful gas has not been effectively used in general. In this study, we analyzed the recovery concentration and rate of ammonia that was collected by applying conventional ammonia recovery technology to dehydration filtrate. We also evaluated the recoverable volume of ammonia based on sewage statistics and studied the possibility of using recovered ammonia as a denitrifying agent. The results are presented in this report.

<キーワード> 消化汚泥、アンモニア、脱硝剤、資源有効利用
Keywords: digested sludge, ammonia, denitrifying agent, effective use of resources

【一般報文】 せん断力を受ける橋梁用積層ゴム支承の限界状態の設定方法の提案
Proposal on Setting Method of Limit State of Bridge Laminated Rubber Bearing Subject to Shear Force

余野智哉・高野 真・澤田 守・大住道生
Tomoya YONO,Shin TAKANO,Mamoru SAWADA,Michio OHSUMI

<抄録> 平成29年道路橋示方書において、耐荷性能が位置づけられ、限界状態設計法、部分係数法が導入された。そこで、せん断力を受ける橋梁用 積層ゴム支承についての限界状態を把握し、設定方法を提案するために水平加振実験に基づく検討を行った。
In The Specifications for Highway Bridges revised in July 2017, the new concepts of the load and resistance factor design and the limit state design were introduced to check the load carrying capacity of highway bridges. Therefore, we conducted horizontal loading tests to propose an approach to appropriately assess and set the limit state of bridge laminated rubber bearing, which receives shear force.

<キーワード> ゴム支承、限界状態、せん断ひずみ、座屈、破断
Keywords: rubber bearing, limit state, shear strain, buckling, rapture

【一般報文】 ICT舗装工事出来形管理要領の適用性検証と改善
Applicability Verification and “Improvement” of ICT-based Paving Work Criteria

小塚 清・川邉好世・森川博邦
Kiyoshi KOZUKA,Yoshitsugu KAWABE,Hirokuni MORIKAWA

<抄録> 国土交通省では、ICT活用のため、アスファルト舗装工事の出来形管理へ新たに「面管理」を導入の上、各種基準類を整備したが、実際 にICTを活用した工事現場において基準類の適用性検証を行い、検証結果を踏まえた課題を整理するとともに、課題を踏まえた改善を行っ た。
The Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism of Japan has introduced the new concept of “area as-built management” to promote as-built management in ICT-based road paving work and prepared criteria necessary for the implementation of road pavement. In this study, we tested the criteria at an ICT-driven work site to assess their applicability. The test results were used to sort out issues, and the improvement of ICT-based paving work was carried out in reference to the issues identified.

<キーワード> i-Construction、ICT活用工事、出来形管理基準、舗装工事、生産性向上
Keywords: i-Construction, ICT-based construction, as-built management criteria, paving work, productivity improvement

【一般報文】 地すべりにより道路橋基礎が受ける作用に関する実験的検討
Experimental Study on the Effect of Ground Movement on Road Bridge Foundations

藤村 彰・谷本俊輔・七澤利明
Akira FUJIMURA,Syunsuke TANIMOTO,Toshiaki NANAZAWA

<抄録> 本文では、斜面上に設置された道路橋基礎に対してすべり力が作用した場合の、斜面崩壊等の条件や基礎の構造の違いが基礎の安定性に及 ぼす影響や斜面崩壊等のメカニズムを把握することを目的として実施した遠心模型実験の結果を報告する。
In this study, we conducted centrifuge model tests for the following purposes: to characterize the conditions and mechanisms of slope failure and other types of ground movements and to assess the effect of different ground movements on the stability of road bridge foundations when sliding force acts on bridge foundations built on a slope. The results are presented in this report.

<キーワード> 道路橋、斜面崩壊等、すべり力、深礎基礎、遠心模型実験
Keywords: road bridge, slope failure and other ground movements, sliding force, caisson-type pile foundation, centrifuge model test

【一般報文】 地域づくりを支える伝統工法の継承に向けた保全・活用方策
Conservation and Utilization of Traditional Construction Methods for Sustainable Development

西村亮彦・舟久保 敏
Akihiko NISHIMURA,Satoshi FUNAKUBO

<抄録> 伝統工法に係る人材・材料・資金等の確保が困難な状況を踏まえ、伝統工法の保全・活用に携わる有識者に対するヒアリングや全国各地に おける取組事例の調査を通じて、伝統工法に係る各種資源を確保し、伝統工法の保全・活用を通じた持続的な地域づくりを進める上での基本 的な考え方や具体的なアイデア・ノウハウを整理した。
Since our previous study revealed that it has become difficult to supply human, material, financial and other resources necessary for traditional construction methods in Japan, we have conducted interviews with experts in this field and case studies of conservation and utilization of traditional construction methods in different regions. As a result, we suggested basic principles and practical ideas of conservation and utilization of traditional construction methods for sustainable community development.

<キーワード> 伝統工法、技術継承、歴史まちづくり、歴史的風致、地域資源
Keywords: traditional construction method, technology succession, history-driven town planning, historical landscape, local resources

【一般報文】 都市の防災性向上に向けた緑の基本計画の策定手法
Methodology for Developing Green Master Plans for Disaster Risk Reduction

荒金恵太・守谷 修・舟久保 敏
Keita ARAGANE,Osamu MORIYA,Satoshi FUNAKUBO

<抄録> 近年、南海トラフ巨大地震等の大規模地震の切迫性や気候変動に伴う水害リスクの増大を踏まえ、都市の防災性向上が求められている。本 稿では、防災公園等の都市公園のみならず、道路・河川・学校等の公共緑地や樹林地・農地等の民有緑地を含めた防災系統緑地全体の充実に 向けた緑の基本計画の策定手法について紹介する。
As the risks of mega-earthquakes and extreme weather disasters associated with climate change increase, municipal governments in Japan are faced with the urgent need for implementing disaster risk reduction systematically by making effective use of urban green infrastructure. This report presents a methodology for developing green master plans for disaster risk reduction.

<キーワード> 国土強靱化、防災・減災、緑の基本計画、グリーンインフラ
Keywords: national resilience, disaster risk reduction, green master plan, green infrastructure

【一般報文】 道路交通における雪対策の経済的観点からの評価の試み
Trial of Evaluating Countermeasures Against Heavy Snowfall Affecting Road Traffic

齋藤貴賢・原野 崇・大城秀彰・小俣元美
Takayoshi SAITOU,Takashi HARANO,Hideaki OOSHIRO,Motoyoshi OMATA

<抄録> 冬期道路交通の確保における効果的な除雪手法や体制の検討のため、国土交通省が作成した費用便益分析マニュアルの考え方を援用して道路 除雪の効果を経済的に評価することを試みた。試算の結果、早期の通行止め及び集中除雪による早期の交通回復により、交通障害時間及び経 済損失の大幅な軽減が期待される可能性を示した。
In order to introduce more effective snow removal methods and systems, we evaluated the effects of the snow removal using the procedures described in the cost-benefit analysis manual compiled by the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism of Japan. The analysis indicated that the restoration of the normal road traffic would take less time than otherwise if early road closures and targeted snow removal are executed and that a significant reduction would be expected in traffic disruption time and economic loss.

<キーワード> 冬期道路交通確保対策、予防的な通行規制、集中除雪、経済効果
Keywords: countermeasures against heavy snowfall affecting road traffic, preventive traffic regulation, targeted snow removal, economic effect

【現地レポート】 仙台湾南部海岸におけるCSG海岸堤防の施工報告
~井土浦地区の環境を考慮した工夫事例~

Report on the Construction of CSG Coastal Levees in the Sendai Bay South Coast
-A Unique Approach in the Idoura Area for Environmental Considerations-

鴫原吉隆・漆原和也
Yoshitaka SHIGIHARA,Kazuya URUSHIHARA

<抄録> 東日本大震災で未曾有の被害を受けた海岸堤防は、「粘り強い構造の堤防」で整備した。その中でも仙台市の井土浦地区では、優れた自然環 境の回復に配慮してCSG海岸堤防を実施したので、その設計・施工事例について報告するものである。
Resilient coastal levees have been introduced for rebuilding the coastal levees that were damaged unprecedentedly when the Great East Japan Earthquake occurred. In this project, cemented sand and gravel (CSG) was used to build levees in the coastal sections of Idoura, Sendai, in the hope of the robust recovery of the natural environment. In this report, we explain a case of the design and construction of the CSG levees.

<キーワード> CSG海岸堤防、粘り強い構造、環境配慮、震災復旧、資源の再利用
Keywords: CSG coastal levee, resilient structure, environmental consideration, disaster recovery, material reuse

【現地レポート】 平成23年紀伊半島大水害 河道閉塞(天然ダム)における対策
Emergency Construction to Prevent the Failure of Landslide Dams Induced by the September 2011 Flood in the Kii Peninsula

東 繁光・服部浩二・追鳥裕樹
Shigemitsu AZUMA,Kouji HATTORI,Yuki OITORI

<抄録> 平成23年の台風12号により、紀伊半島では一部地域で雨量が2,000ミリを超えるなど記録的な豪雨に見舞われ、甚大な被害が発生し、発災直 後から緊急対策工事を実施してきた。本稿ではこれらの対策のうち、これまでに対策事例が少なかった河道閉塞箇所(天然ダム)における対策 工事について、これまでの取組について紹介する。
Heavy rainfall by Typhoon No.12 in 2011 caused serious damage in the Kii Peninsula of Wakayama, Japan. The rainfall recorded more than 2,000 mm in some parts of the peninsula. We constructed emergency sabo structures soon after the disaster to prevent landslide dams from causing further damage. Few countermeasures have so far been implemented to prevent possible damage due to landslide dams. In this report, we describe how we constructed the sabo structures after the September 2011 flood in the Kii Penninsula.

<キーワード> 天然ダム、深層崩壊、緊急対策工事、平成23年9月紀伊半島大水害
Keywords: landslide dam, deep-seated catastrophic landslide, emergency countermeasure construction, the Kii peninsula flood damage in September 2011


平成31年4月 報文抄録
 
特 集:舗装とトンネルのストックマネジメント
Special Topic : Stock Management of Pavement and Tunnels
【特集報文】 舗装マネジメントの現状と今後の展開
Current Status and Future Development of Pavement Management

渡邉一弘
Kazuhiro WATANABE

<抄録> 平成28年10月に「舗装点検要領」が国土交通省にて策定された。本稿では、舗装点検要領のポイント、技術基準類の体系を概説しつつ、点 検に関する新技術の活用に向けた取組や、国土交通省国土技術政策総合研究所における研究活動の一例を紹介し、最後に舗装マネジメントの 今後の展開について述べる。
In October 2016, the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (MLIT) of Japan developed guidelines for pavement inspection. This report provides an overview of this publication such as key points and a systematic classification of technical standards and explains projects on applications of new inspection technologies, including research in progress at the National Institute of Land and Infrastructure Management of MLIT. It also discusses the future development of pavement management.

<キーワード> 舗装、マネジメント、点検要領、新技術、開削調査
Keywords: pavement, management, inspection guidelines, new technology, open-cut investigation

【特集報文】 移動式たわみ測定装置の実用化に向けた取組み
Development of Moving Wheel Deflectometer

綾部孝之・寺田 剛・渡邉真一・藪 雅行
Takayuki AYABE,Masaru TERADA,Shinichi WATANABE,Masayuki YABU

<抄録> 道路舗装の効率的な構造評価手法の確立が求められる中、土木研究所では移動しながら舗装のたわみを測定する装置である MWD(Moving Wheel Deflectometer)の開発を進めてきた。本報では、これまでのMWDの開発成果及び試作機を用いた実道での検証などこれまでの開発の 取り組みについて報告する。
The establishment of an efficient structural assessment method for road pavement has been placed high in the priority list. The Public Works Research Institute of Japan has been working on the development of a Moving Wheel Deflectometer (MWD), which is capable of measuring deflection levels of road pavement while moving. In this report, we explain the MWD that we have developed and the results of experiments conducted using a test model on an actual road.

<キーワード> FWD、MWD、健全度評価、非破壊調査、離散ウェーブレット解析
Keywords: FWD, MWD, soundness evaluation, non-destructive inspection, discrete wavelet analysis

【特集報文】 コンクリート舗装の目地部の点検・診断における課題と課題解決に向けた取組み
Issues on the Inspection and Diagnosis of Concrete Pavement Joints and Efforts to Solve Problems

岩永真和・内田雅隆・藪 雅行
Masakazu IWANAGA,Masataka UCHIDA,Masayuki YABU

<抄録> 「舗装点検要領」において、コンクリート舗装の破壊メカニズムの観点から目地部管理の重要性が指摘されている。土木研究所では、コン クリート舗装の目地部における健全性診断手法の構築に取り組んでおり、本稿では、目地部の点検・診断における課題と課題解決に向けた近 年の取り組みを紹介する。
The guidelines for pavement inspection, published in October 2016, points out the importance of managing pavement joints from the viewpoint of the destruction mechanism of concrete pavement. In response, the Public Works Research Institute has been developing a soundness evaluation method for concrete pavement joints. In this report, we address issues related to the inspection and soundness evaluation of pavement joints and explain our recent efforts to solve these issues.

<キーワード> コンクリート舗装、非破壊検査、FWD、3次元有限要素法、漏洩磁束法
Keywords: concrete pavement, non-destructive inspection, falling weight deflectometer, 3-dimensional finite element method, magnetic flux leakage method

【特集報文】 トンネル定期点検の現状と動向
Current Status and Trend of Periodic Tunnel Inspection

森本和寛・七澤利明・上原勇気
Kazuhiro MORIMOTO,Toshiaki NANAZAWA,Yuki UEHARA

<抄録> 平成25年の道路法改正等を受け道路トンネル等の道路構造物について5年に1度、近接目視を基本とした定期点検を行うこととなった。本報 文は、既設道路トンネルの現状と定期点検結果の概要及び国管理の道路トンネル定期点検結果の分析結果を示したうえで、全道路トンネルに 対する定期点検要領の見直しの動向について報告するものである。
In 2013, the Road Act and related regulations were revised in Japan, requiring close visual inspection of road structures such as tunnels every five years. In this report, we present the current status of existing road tunnels, the summary of results of its periodic inspections and the results of analyses performed on nationally-managed road tunnels, as well as explain the prospect of revising the guidelines for road tunnel periodic inspection.

<キーワード> トンネル、定期点検、健全性、変状
Keywords: tunnel, periodic inspection, soundness, defect

【特集報文】 NATMにより建設された道路トンネルにおける材質劣化に起因する変状の実態
Actual State of Defects in Road Tunnels Constructed Using NATM Due to Deterioration

森本 智・日下 敦・吉岡知哉・長谷川慶彦
Satoshi MORIMOTO,Atsushi KUSAKA,Tomoya YOSHIOKA,Yoshihiko HASEGAWA

<抄録> 本稿では、NATMにより建設された道路トンネルにおいて、覆工コンクリート表面の点検記録から、材質劣化に起因するひび割れやうきの 発生時期・部位・規模の傾向や、ひび割れとうきの相互の関連性等の分析結果について報告する。
We have been studying the deterioration of lining concrete applied to the surface of tunnels constructed using the New Austrian Tunneling Method (NATM). We analyzed tunnel inspection records to learn about cracks and blisters caused due to concrete deterioration. In this report, we present findings regarding when cracks and blisters start appearing and in which part of the tunnel and at what scale they are likely to take place. We also report the results of the analysis on other issues including the relationship between cracks and blisters.

<キーワード> 山岳トンネル、覆工コンクリート、材質劣化、変状実態
Keywords: mountain tunnel, lining concrete, deterioration, actual state of defects

【特集報文】 既設トンネル更新時の断面を拡大する掘削に関する解析的検討
Numerical Analysis of the Mechanical Behavior of Tunnel Structures and Ground During the Re-excavation of a Rock Tunnel

小出孝明・日下 敦・長谷川慶彦
Takaaki KOIDE,Atsushi KUSAKA,Yoshihiko HASEGAWA

<抄録> 既設トンネルを拡大する掘削(以降、拡大掘削)と、何も無い地山への新たなトンネル掘削を解析により比較し、拡大掘削の方が支保構造へ の負担が小さいことや、掘削時の切羽がより安定的となる可能性等が確認された。また、拡大掘削では既設トンネルの覆工の一部が不安定化 する可能性があり、活線施工時の防護工の必要性が示唆された。
In this study, we compared the re-excavation of an existing tunnel with the construction of a new tunnel. The study found that reexcavation causes less stress on the tunnel support structure and is more likely to keep the tunnel facing stable. The study also suggested that protection should be installed when re-excavation is carried out without road closure, because the tunnel lining can become unstable during the re-excavation.

<キーワード> トンネル、更新、断面拡大、支保構造、活線施工、防護工
Keywords: tunnel, renewal, re-excavation, support structures, excavation in live-line, protection

【現地レポート】 北海道型SMAの開発と運用
Development and Introduction of High-performance SMA

田中俊輔・菅野圭一・丸山記美雄
Shunsuke TANAKA,Keiichi SUGANO,Kimio MARUYAMA

<抄録> 積雪寒冷地の舗装には、高い耐久性と十分な走行安全性を確保するための性能が求められる。そこで、新たな表層用アスファルト混合物の 検討が行われ、北海道型SMAと呼ばれる混合物の導入が提言された。本レポートでは、北海道型SMAの基本性状を述べるとともに、開発の 経緯、北海道開発局における導入状況等について紹介する。
Road pavement for cold, snowy regions needs to ensure high durability and driving safety. To meet these conditions, we have been studying a new type of asphalt mixture for road surface and recently proposed a new mixture called high-performance SMA. In this report, we explain the basic characteristics of this new SMA, its developmental process, and cases of road pavement using highperformance SMA in the area of the Hokkaido Regional Developmental Bureau.

<キーワード> 北海道型(機能性)SMA、耐久性評価、走行安全性
Keywords: high-performance SMA, evaluation of durability, driving safety

【現地レポート】 1車線を確保した活線下でのトンネル拡幅事例
A Case of Road Tunnel Widening with One Lane Left Open for Traffic

本住武司・高橋裕之
Takeshi MOTOZUMI,Hiroyuki TAKAHASHI

<抄録> 国道127号の老朽化した坂下トンネルにおいて、プロテクタを使用した活線施工によりNATMにてトンネル拡幅工事を実施した。本報文で は、トンネル拡幅工事についての施工方法・施工上の課題について報告し、施工性の向上について検討する。
Tunnel widening with protectors was conducted for the aged Sakashita tunnel of National Route 127 using the New Austrian Tunnelling Method (NATM) with one of the two road lanes left open for traffic. In this report, we address issues related to the construction method and process and discuss how workability can be improved in this type of construction.

<キーワード> トンネル拡幅工事、活線施工、プロテクタ、NATM、施工性の向上
Keywords: tunnel widening work,construction without road closure ,protector ,NATM ,improvement of workability.

【現地レポート】 舗装・トンネル覆工工事における長期保証制度の現状
The Current State of Long-term Performance Assurance in Paving Work and Tunnel Construction

小林賢太郎
Kentaro KOBAYASHI

<抄録> 国土交通省では発注者と受注者が共に長期的な品質確保を意識し、ライフサイクルコスト削減や長寿命化の実現を図ることを目的に長期性 能保証制度の導入を進めている。本報告では、施工中に加えて工事完了後一定期間の性能を保証する、舗装工事及びトンネル工事の「長期性 能保証」制度に関して、概要や取り組み状況を報告する。
In Japan, the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism has been promoting the introduction of a long-term performance assurance system in order to raise the awareness of the contractee and the contractor in ensuring a decent quality level of infrastructure and realizing less lifecycle cost and longer service life. In this report, we outline the long-term performance assurance system developed for pavement and tunnel construction to guarantee a certain level of pavement and tunnel performance during and after the construction, as well as explain the recent progress of the project.

<キーワード> 舗装、トンネル、長期性能保証制度
Keywords: pavement, tunnel, long-term performance assurance

【一般報文】 冬期道路の立ち往生車発生傾向

Occurrence Tendency of Stuck Vehicles on Winter Roads

池原圭一・川瀬晴香・小林 寛
Keiichi IKEHARA,Haruka KAWASE,Hiroshi KOBAYASHI

<抄録> 冬期道路の立ち往生車の発生に関し、発生状況に関するデータ分析や現場ヒアリング等をもとに特徴を把握して原因や課題等を整理してい る。これらの整理結果や現場との対話を通して、道路構造上の工夫により課題解決する方向性をまとめることを目指している。本稿では、立 ち往生車の発生の基本傾向をとりまとめた結果を報告する。
In this research, we studied how and why vehicles get stuck on the road during the winter season by analyzing data and interviews collected from such incidents. This report summarizes the basic trend of the incidents in question, aiming to present a research direction for finding solutions by modifying the existing road structure, based on the analysis results and dialogue with road management personnel.

<キーワード> 冬期道路管理、立ち往生、スタック、冬用タイヤ、チェーン
Keywords: winter road management, stranded, stuck, winter tire, chain

【土研センター】 40周年を迎えた土木研究センター ~新たな10年の挑戦~

The 40th Anniversary of the Public Works Research Center

常田賢一・丹野 弘
Ken-ichi TOKIDA,Hiroshi TANNO

<抄録> 2019年3月に設立40周年を迎えた土木研究センターは、「土木に関する調査、試験および研究の促進に努めるとともに、その成果の普及を 図る」という使命を果たすべく、時代の変化に柔軟に対応してきた。本文は、これまでの歩みを振り返るとともに、土木技術分野の課題解決 に向けた研究成果の活用、民間技術開発の支援などの新たな取り組み、方向性を紹介し、引き続きの活用、支援を願っている。
The Public Works Research Center marks its 40th anniversary in March 2019. With the mission of promoting investigation, testing, and research in the field of civil engineering and actively disseminating the outcomes, the center has been fulfilling its responsibilities while flexibly meeting social needs that have changed over time. In this report, we reflect on our past achievements and overview new directions and plans, such as maximizing the use of research outcomes to solve civil engineering problems and supporting the development of new technologies in the private sector.

<キーワード> 技術の普及、技術開発支援、建設技術審査証明、施設運用管理、CMr
Keywords: technological spread,technical development support,construction technology review and certification,laboratory operations management,construction manager


令和元年5月 報文抄録
【一般報文】 杭の軸方向の支持力に関する新たな推定式の提案
Proposal of New Equation to Estimate Axial Bearing Capacity of Piles

七澤利明・河野哲也・大城一徳・飯島翔一
Toshiaki NANAZAWA,Tetsuya KOUNO,Kazunori OSHIRO,Shoichi IIJIMA

<抄録> 杭の軸方向の支持力推定式について、推定式作成の標準化した方法を提案し、その標準化した方法を用いて支持力推定式の見直しの検討を 行った。また、その見直しを検討した推定式の推定精度を評価し、新たな支持力推定式の提案を行った。
In this research, we proposed a standardized method to create estimation equations on the axial bearing capacity of piles and improved the estimation equations on the bearing capacity using the standardized method. We also evaluated the accuracy to estimate by the estimation equations. Finally, based on the results of evaluation, we proposed a new estimation equation.

<キーワード> 杭基礎、極限支持力、先端抵抗力、周面抵抗力、推定式算定方法
Keywords: pile foundation, ultimate bearing capacity, tip resistance, frictional resistance, estimation formula calculation method

【一般報文】 アルカリシリカ反応で損傷したディープビーム供試体のあと施工鉄筋によるせん断補強効果の 評価
Evaluation of the Effect of Shear Force Reinforcement by Applying Bar Anchors to ASR-Degenerated Deep Beams

今野貴元・廣江亜紀子・河野哲也・七澤利明
Takamoto KONNO,Akiko HIROE,Tetsuya KOUNO,Toshiaki NANAZAWA

<抄録> 長期間水中に暴露してASRを進展させたディープビーム供試体に対し、既設道路橋のフーチングを想定して上面側からのあと施工鉄筋に よるせん断補強を施し、載荷実験を行った。本稿では載荷実験の結果とせん断補強効果の評価について報告する。
To investigate the effect of bar-anchor shear force reinforcement, we conducted load testing on deep-beam test pieces. With the test pieces degenerated due to ASR by leaving them in water for a long period, the load testing was carried out after applying shear force reinforcement by inserting bar anchors from the upper surface of the pieces, assuming an application of footing to road bridges. In this report, we present the test results and the evaluation of the effect of the shear force reinforcement.

<キーワード> 既設道路橋、ASR、ディープビーム、せん断補強、あと施工
Keywords: existing road bridge, ASR, deep beam, shear reinforcement, post construction

【一般報文】 新たな省エネルギー型下水処理技術の開発 ~嫌気性ろ床の採用による曝気槽の半減~
Development of a Novel Energy-saving Wastewater Treatment System

岡安祐司・重村浩之
Yuji OKAYASU,Hiroyuki SHIGEMURA

<抄録> 本研究では、従来から一般的に下水処理手法として用いられている標準活性汚泥法を改良した新規省エネルギー型下水処理技術の開発を目 的とした。標準活性汚泥法の曝気槽の前段半分を部分循環式嫌気性ろ床に置き換え、曝気に要する電気エネルギーを半減させた処理手法にお いて、有機物の安定した除去を達成した。
This research was conducted to develop a new energy-saving wastewater treatment system by improving the conventional activated sludge process, which has been commonly used for wastewater treatment up to today. The improvement was made by replacing the front half of the activated sludge tank with a partially cycling up-flow anaerobic packed bed reactor. The research verified the new system for the capability of removing organic matters consistently while consuming merely half the electricity the conventional process uses for aeration.

<キーワード> 省エネルギー、下水処理技術、標準活性汚泥法、嫌気性ろ床
Keywords: energy-saving, wastewater treatment system, conventional activated sludge process, anaerobic fixed bed

【一般報文】 グラウンドアンカーのすべり抑制効果
Collapse Control Effect of Ground Anchors

近藤益央・宮武裕昭
Masuo KONDOH,Hiroaki MIYATAKE

<抄録> 2018年7月の西日本豪雨では、尾道・松江自動車道でも斜面変状が発生し、一部では切土のり面に設置されたグラウンドアンカーが破断し たり、破断には至らないものの降伏強度を超える過緊張状態になったりしたが、大規模な土砂崩落には至らず、通行止めも数日で解消され た。本報告では尾道自動車道吉舎IC、松江自動車道高野ICでの斜面変状、アンカーの損傷状況、応急対策並びに恒久対策について紹介す る。
As in other roads, slope deformation also occurred in Onomichi and Matsue Expressways as a result of the western Japan heavy rain in July 2018. Ground anchor slopes were found ruptured in some slopes, and, if not ruptured, they were under overstrain exceeding the yield strength in other slopes. However, the problems with ground anchors did not lead to large-scale slope failures, and the road closures were lifted only after several days. This report outlines the cases of slop deformation found around the Kisa interchange of Onomichi Expressway and the Takano interchange of Matsue Expressway, as well as damage caused to the anchors and emergency and permanent measures for deformation control.

<キーワード> 道路のり面、グラウンドアンカー、抑止効果、斜面変状
Keywords: road slope, ground anchor, deterrent effect, slope deformation

【一般報文】 航空レーザ測量データを活用した豪雨時の山地上流域からの流出土砂量の空間的ばらつきに関する 分析
Analysis of Spatial Variability in Sediment Discharge Volume from Mountainous Watersheds due to Heavy Rainfall Disasters Using LiDAR Survey Data

對馬美紗・内田太郎
Misa TSUSHIMA,Taro UCHIDA

<抄録> 地域・地質・降雨条件を同一とした時の山地上流域からの流出土砂量の空間的ばらつきについて、航空レーザ測量データと解析雨量を用い 分析を行った。山地上流域からの単位面積当たりの流出土砂量は、一定程度条件を同一にした場合でも流域によってはばらつきが生じるこ と、頻度分布は対数正規分布で表現できることを示した。
This study compared mountainous watersheds in spatial variability in sediment discharge volume while controlling geographical, geological and rainfall conditions, using LiDAR survey data and radar-rain gauge analyzed precipitation. The results found that the sediment discharge volume per unit area varied among the watersheds even when the three conditions were kept identical. The study also confirmed that the frequency distribution can be represented by the lognormal distribution.

<キーワード> 航空レーザ測量データ、差分解析、山地流域、流出土砂量
Keywords: LiDAR survey, DEM differences, mountainous watershed, sediment discharge volume

【一般報文】 土砂移動マグニチュードと土砂災害の特徴の関連性及び早期算出方法
Sediment Movement Magnitude of Historical Sediment Disasters in Japan

内田太郎・林 真一郎
Taro UCHIDA,Shin’ichiro HAYASHI

<抄録> 本研究では、代表的な既往災害と指標値を紐付けることにより、指標値から土砂災害の規模を容易に想起できるように試みた。ここでは、 既往の代表的な土砂災害について、「土砂移動マグニチュード」を算出した結果及び災害時に簡便に算出する手法について報告する。
In this study, we developed a new system by assigning index values to representative sediment disasters in the past so that the user will quickly understand the scale of a sediment disaster in reference to an index value. In this report, we present the “sediment movement magnitude” calculated for the selected sediment disasters and explain the method invented for a simple calculation of the magnitude when a disaster occurs.

<キーワード> 土砂災害、土砂移動マグニチュード、危機管理、災害規模
Keywords: sediment disaster, sediment movement magnitude, emergency response, disaster magnitude

【現地レポート】 チェックシートと橋マップを用いた地域橋梁における「セルフメンテナンスふくしまモデル」
“Self-maintenance Fukushima Model” for Inspection of Local Bridges Using Check Sheet and Bridge Map

浅野和香奈・岩城一郎
Wakana ASANO,Ichiro IWAKI

<抄録> 地方自治体が管理する橋梁の日常点検を「簡易橋梁点検チェックシート」を用いて橋の利用者や管理者で行い、橋面上の汚れの程度が確認 できる「橋マップ」を活用した地域での清掃活動を行い、予防保全活動へ繋げるという「セルフメンテナンスふくしまモデル」について述べ た。
In this report, we explain “Self-Maintenance Fukushima Model,” a municipal effort practiced in Fukushima Prefecture, Japan, to maintain the safety of local bridges. In this effort, bridge users and managers in each municipality conduct regular inspections of bridges in their area using “Simple Bridge Inspection Check Sheets” and also clean the bridges according to “Bridge Maps,” which show each bridge’s level of need for cleaning.

<キーワード> セルフメンテナンス、地域橋梁、日常点検、市民協働、チェックシート
Keywords: self-maintenance, regional bridges, daily check, civic cooperation, check sheet

【現地レポート】 長大PC橋の定期点検におけるロボット技術の活用
Utilization of Robotic Technology for Periodic Inspection of Long-span PC Bridges

六郷恵哲・羽田野英明・中村俊夫
Keitetsu ROKUGO,Hideaki HATANO,Toshio NAKAMURA

<抄録> 平成30年度に、長大PC橋である各務原大橋の定期点検においてロボット点検技術を活用した。ロボット点検技術を活用した事前調査を、 道路橋定期点検要領に基づく近接目視に先立って実施した。参加したロボット点検技術の完成度が高まるとともに、橋梁点検車両による橋 面片側交通規制期間を10日間から4日間に短縮できた。
In 2018, we introduced robotic technology for the periodic inspection of Kakamigahara Ohashi, a long-span PC bridge in Kakamigahara of Gifu Prefecture, Japan. A preliminary inspection with robotic technology was carried out before a close visual inspection required by the official guidelines for periodic road-bridge inspection. The new approach helped improve the quality of robot inspection and shortened the half road closure period during the inspection from 10 to 4 days.

<キーワード> PC橋、定期点検、ロボット技術、事前調査、目視点検
Keywords: PC bridge, periodic inspection, robotic technology, preliminary survey, visual inspection

【土研センター】 河口への漂砂流入防止とカブトガニ産卵地保護
~袋詰め根固め工法を用いた河口導流堤~

Improvement of Maite River Mouth and Protection of Spawning Ground of Horseshoe Crab

小西吏恵・田代真士・足利由紀子・宇多高明
Rie KONISHI,Shinji TASHIRO,Yukiko ASHIKAGA,Takaaki UDA

<抄録> 中津干潟に流入する舞手川河口において、隣接砂丘地の侵食と河口閉塞を防ぐために袋詰め玉石製の河口導流堤の試験施工を行った。その 後ドローンによる空中写真撮影と現地調査を行った。この結果、河口への土砂逆流防止を図る上での導流堤効果が確認され、また河口導流 堤の西側隣接部において回復した砂州においてカブトガニの産卵が行われるなど、当初の予定を上回る成果が得られた。
A field test of a river-mouth jetty composed of gravel net, which aimed at the prevension of beach erosion of the sand dune area around the river mouth and river-mouth closure, was carried out at the Maite River mouth facing the Nakatsu tidal flat in Oita Prefecture. Aerial photographs were taken using a drone as well as field observation. It was concluded that this method was effective for preventing sand transport toward the river mouth. Also, a spwning ground of horseshe crabs was recovered by the construction of the river-mouth jetty.

<キーワード> 河口処理、中津干潟、舞手川、カブトガニ
Keywords: rivermouth improvement, Nakatsu tidal flat, Maite River, horseshoe crab


翻訳支援:土木研究所水災害・リスクマネジメント国際センター 非常勤職員 大久保雅彦
Masahiko OKUBO